Sander Wijdemans
12 november 2019 12:09
door Sander Wijdemans
Channel:
MKB-nieuws

Auto van de zaak

Auto van de zaak

Het aantal auto’s van de zaak blijft maar toenemen. Met name de youngtimers, personenauto’s tussen 15 en 25 jaar oud, zijn gewild bij de ondernemers van nu. Een simpel rekensommetje heeft de zakelijke groep autorijders tot deze beslissing gebracht. De bijtelling wordt bij auto’s van 15 jaar en ouder over de dagwaarde gerekend en niet over de nieuwwaarde. Dat scheelt nogal.

Goedkoop autorijden

De lage bijtelling van de youngtimers samen met een goedkope autoverzekering is het nieuwe (goedkope) rijden van vandaag. Elektrisch rijden is nu ook nog relatief goedkoop qua bijtelling, slechts 4 procent. Maar volgend jaar is dat alweer 8 procent en vanaf 2026, net als benzine en dieselauto’s, 22 procent. Toch is in veel gevallen de auto van de zaak nog steeds een leaseauto. En de leasemaatschappijen schaffen nieuwe auto’s aan. Niet erg milieubewust. Maar met name de zzp’ers kiezen tegenwoordig voor de wat oudere auto’s in verband met de fiscale bijtelling. Wat zijn nou eigenlijk de voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden?

Voordelen auto van de zaak:

  • Youngtimers: lage bijtelling, vaak gunstige verzekeringspremie, speciale uitstraling, lage afschrijving
  • Elektrische auto’s: lage bijtelling, milieuvriendelijk
  • Leasen: vaste kosten, nieuwe auto, professionele uitstraling

Nadelen:

  • Youngtimers: onderhoudskosten, niet milieuvriendelijk
  • Elektrische auto’s: hoge aanschafprijs, bereik
  • Leasen: (hoge) vaste kosten, vaak niet milieubewust

Als het om goedkoop gaat is de youngtimer, de auto van minimaal 15 jaar oud, een goede keuze. De fiscale bijtelling die laag is, de vaak gunstige premie van de autoverzekering, de lage afschrijving en het stoere imago helpt steeds meer zelfstandige ondernemers over de drempel om deze als auto van de zaak te kiezen. Maar dat is nou precies het tegenovergestelde van wat de regering wil. Die wil dat er juist in schonere auto’s gereden wordt. Dat er minder CO2-uitstoot is. En dan gaan alle zzp’ers in oude milieuvervuilende auto’s rondrijden. Dat geeft te denken.

Emotie

Er bestaat ook nog steeds zoiets als emotie. Het gevoel in een echte auto te rijden. Wat voor gevoel krijgt men bij het zien van een Mercedes of een BMW uit 2003? Neem een Mercedes-Benz C-klasse 220 CDI Avantgarde of een BMW 5-serie Touring 520d. Dat zijn toch modellen waar men zich lekker comfortabel in kan laten vervoeren? Ook voor deze auto’s is trouwens een goedkope autoverzekering af te sluiten. Hoe het ook zij, er is minder emotie te ervaren in een totaal geruisloze elektrische auto. Men zegt dat mensen in het buitenland meer verbinding hebben met hun auto dan wij in Nederland. En dan wordt de emotionele verbinding bedoeld, en niet WiFi of de ‘connected’ auto.

Reacties