Sander Wijdemans
16 september 2022 12:33
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-nieuws

Diensten of producten aan huis leveren als ondernemer? Slimme tips!

Of u nu een nagelstylist bent of zelfgemaakt etenswaar langsbrengt bij uw klanten: er zijn veel ondernemers die diensten of producten aan huis leveren. Het kan een uitkomst zijn, aangezien u geen bedrijfsruimte aan huis of op een externe locatie hoeft te regelen. Aan de andere kant komt er natuurlijk ook het een en ander bij kijken: u gaat net even wat anders te werk dan gebruikelijk is. Daarom delen we slimme tips voor ondernemers die langsgaan bij klanten thuis.

Betalingen voor ondernemers onderweg

We beginnen met een belangrijk onderdeel: de betalingen. U wilt immers het liefst dat uw klanten direct betalen voor de service of het product. Maak dit dan ook mogelijk: dit is uw eigen verantwoordelijk. Tegenwoordig hebben steeds minder mensen contant geld, ook niet in huis. Een mobiele pinautomaat voor uw bedrijf is een verstandige keuze, dat gewoon kan worden meegenomen onderweg. Met de simkaart met databundel in het apparaat kunnen betalingen overal worden uitgevoerd. Het is een professionele en veilige betaalmanier. Ook online betalen op locatie is een goede mogelijkheid, waar u de klant ter plekke naar vraagt. Met een betaalverzoek, betaallink of QR-code is de betaling in een handomdraai geregeld.

Routes uitstippelen

Als u langs klanten gaat, is het slim om een route uit te stippelen. Gaat het om een bezoek bij meerdere klanten per dag? Probeer de route dan zo in te richten, dat u niet steeds om of terug hoeft te rijden. Houd altijd rekening met eventuele vertragingen, door files bijvoorbeeld. Het staat absoluut niet netjes om te laat aan te komen bij een klant – daarom is tijdig vertrekken essentieel.

Vervoer bepalen


Hoe komt u op locatie bij de klant? Denk aan een bedrijfsauto, waarmee het vervoer eenvoudig is. Het is aan te raden om voor een nette auto te kiezen, met bijvoorbeeld het bedrijfslogo erop. Zo kunt u al direct worden herkend, wat wel zo handig is. De klant ziet u aankomen. Ook steeds meer ondernemers kiezen voor een duurzame vervoersmethode. Is een elektrische auto bijvoorbeeld een optie? Of denk er zelfs aan om met de (elektrische) fiets van klant A naar klant B te gaan, mocht dit qua afstand haalbaar zijn.

Verzorgde look

Niet alleen het vervoersmiddel moet er netjes uitzien, maar uzelf ook. Dit is immers een soort visitekaartje! Draag nette en professionele kleding, met bijvoorbeeld ook weer het logo en de bedrijfsnaam erop. Oog fris, en vraag de klant altijd of u de schoenen uit moet trekken – u bent immers te gast.

Nette verpakking

Levert u een product? Dan is het zaak om dit in een nette verpakking te stoppen. Zo kunt u een fraai pakketje afgeven aan de klant, dat er professioneel en kwalitatief uitziet. Of het nu gaat om etenswaar, verzorgingsspullen of andere producten: neem er altijd de tijd voor om een goed geheel aan de klant te geven. Dit draagt bij aan het totaalplaatje! Bij de leveringsservice hoort immers ook een mooie buitenkant van het product.

Reacties