Redactie
5 maart 2025 14:27
door Redactie
Categorie:
Content marketing

Hoe interactieve ervaringen online engagement verrijken

De tijd van HTML-websites waarbij je al geluk had wanneer je witregels en goede afbeeldingen tegenkwam, ligt ver achter ons. Heel ver achter ons, want tegenwoordig worden er hoge eisen gesteld aan de inhoud van je website, social mediakanalen en alle andere online content. Wanneer je nu wilt scoren, is interactie een belangrijk sleutelbegrip, want daarmee kun je klanten maken van je bezoekers én een klantenkring opbouwen van loyale mensen die keer op keer terugkomen. Maar hoe werkt dit precies en hoe kun je hier zelf mee beginnen?

Hoe interactieve ervaringen online engagement verrijken

Wat is interactieve content eigenlijk?

Interactieve content klinkt heel erg spannend, maar het is niets nieuws. Deze vorm van content bestaat al jaren, maar wordt nu steeds belangrijker omdat je je hiermee kunt onderscheiden van de enorme zee aan content die we vandaag de dag tegenkomen online. Interactieve content is inhoud waar de bezoeker interactie mee heeft, en dat kan in tal van vormen en maten zijn. Een online rekenmachine om de totale kosten te berekenen van een aankoop, een enquête waarin bezoekers hun mening aan kunnen geven of een formulier waar bezoekers direct aan kunnen geven wat ze zoeken of zelfs een keuzemenu, het zijn allemaal sterke voorbeelden.

Interactieve content is dus een vorm van inhoud waarbij de bezoeker zelf interactie heeft met het kanaal (website, social mediakanaal of andere opties) en niet alleen de mogelijkheid heeft om te lezen en te kijken. De bezoeker voert dus zelf acties uit tijdens het bezoek.

Interactie met de content

Het grote verschil tussen interactieve content en ‘statische’ content is dat bezoekers bij interactieve content sneller geneigd zijn om te klikken of gegevens in te vullen. Dat betekent dat bezoekers langer op de website blijven, sneller op de plek komen waar zij willen zijn en de aankoop kunnen doen en makkelijker kunnen bereiken waarvoor zij naar je website gekomen zijn. De interactie kan een eenmalig formulier zijn of juist een website die constant interactie aanbiedt (bijvoorbeeld in het live casino van Casino777 waar de dealer op elk moment praat met de mensen aan tafel en de casino-ervaring naar een compleet nieuw niveau tilt); beide vormen werken uitstekend.

Sterkere gevoelens (en voorkeuren) voor bepaalde merken

Niet alleen zorgt dit ervoor dat bezoekers langer op de website blijven, het zorgt ook voor een gevoel van waardering en dat is belangrijker dan veel website-eigenaren doorhebben. Dit werkt overigens twee kanten op. Wanneer je bezoekers regelmatig om hun mening of feedback vraagt, krijgen zij het gevoel dat zij ertoe doen en een belangrijke rol spelen omdat je vraagt om hun input. Is de content interactief in de vorm dat bezoekers aan kunnen geven wat zij zoeken (bijvoorbeeld een bepaald soort kozijn) om dit vervolgens verder te specificeren (maten en materiaaltype) om vervolgens terecht te komen bij alle relevante producten zonder te moeten zoeken, dan draagt dit ook bij.

Wanneer bezoekers een prettige en gemakkelijke ervaring hebben op jouw website, dan is de kans groot dat deze mensen de volgende keer direct naar jou komen omdat zij een goed gevoel hebben bij jouw merk of bedrijfsnaam.

Meer bezoekers die klant worden (en dit ook blijven)

Al deze voordelen zijn natuurlijk belangrijk, maar het grootste voordeel voor jouw bedrijfspagina is nog niet eens langsgekomen. Steeds meer ondernemers (en andere mensen die content online plaatsen, zoals streamers) kiezen voor interactieve content omdat dit zorgt voor een sterke verbetering van het conversiepercentage. Met andere woorden: er zijn veel meer bezoekers die klanten worden en overgaan tot een aankoop, wat zorgt voor meer omzet en daarmee meer winst.

Interactieve content kost je namelijk wat tijd en uiteraard geld wanneer je dit uitbesteedt, maar de kosten voor interactieve content zijn veel lager dan wanneer je een complete advertentiecampagne op zou zetten. Bijkomend voordeel is dat de ervaring voor de gemiddelde consument hierbij ook nog eens aanzienlijk beter wordt. Vergeet niet dat dit niet alleen geldt voor bedrijfspagina’s, maar ook voor online entertainment en websites waar geen aankopen gedaan kunnen worden. Hoe meer websites kiezen voor interactieve content, hoe meer de gebruiker hieraan gewend raakt en erop rekent dat interactie online mogelijk is tijdens een bezoek aan jouw website, social mediakanaal of stream.

Reacties