Sander Wijdemans
24 december 2022 10:55
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-nieuws

Onboarding van nieuwe werknemers: dit is wat je moet weten

Onboarding is een HR-term die steeds serieuzer wordt genomen. Daarom is het goed om je er eens in te verdiepen, want deze term heeft niet voor niks populariteit vergaard. In dit artikel gaan we het hebben over de onboarding. Er wordt uitgelegd wat het is, waarom je het zou toepassen, wat de voordelen zijn en hoe je een succesvol traject opzet én onderhoud. Ben je benieuwd? Blijf dan vooral lezen. 

Onboarding van nieuwe werknemers dit is wat je moet weten

Wat is onboarding?

Het kan best zo zijn dat je wel eens van de term onboarding hebt gehoord zonder te weten wat het betekent. Onboarding is een HR-term die alles met nieuwe medewerkers te maken heeft. Het is eigenlijk een duur woord voor een soepel instroomproces waarbij de nieuwe medewerker kennis kan maken met de functie, de organisatie, de collega’s en de cultuur die binnen het bedrijf heerst. Onboarding gaat dus nog een stapje verder dan inwerken.

Hierom is onboarding zo belangrijk

Het personeelstekort raakt werkgevers en juist daarom wil je voorkomen dat je aanwinst besluit om tóch te vertrekken na de proefperiode. Daarom is het belangrijk dat jij de nieuwe werknemer voldoende redenen geeft om zich aan jouw organisatie te binden. Op het moment dat je een goed onboarding proces hebt, is het makkelijker om dit te bereiken. Mensen vinden het namelijk prettiger om zich te binden aan een bedrijf waar ze een connectie mee voelen.

Voordelen van onboarding

We hebben de voordelen al een beetje omschreven in de vorige alinea, maar in deze alinea zullen ze nog iets concreter worden toegelicht. Als werkgever wil je goed en loyaal personeel, een volmaakt onboardingproces kan deze uitkomst stimuleren. Het zorgt er namelijk voor dat het personeel langer gemotiveerd, betrokken en tevreden blijft. Dat leidt uiteindelijk tot gelukkiger personeel. Daarnaast zijn de nieuwe medewerkers sneller in staat om productief aan de slag te gaan.

Zo zet je een succesvol traject op

Stel je voor dat je ergens wordt ontvangen waar alles al meteen op orde is. De laptop staat klaar om ingesteld te worden, het bureau ziet er netjes en verzorgd uit en iedereen is op de hoogte van jouw komst: dan voel je je echt welkom. Daarom is het belangrijk dat je op tijd begint met voorbereiden op een nieuwe werknemer. Zorg dat alles in orde is. Extra tip: leg een cadeautje klaar voor de nieuwe medewerker. Denk bijvoorbeeld aan een thermosbeker met logo. Vind je dat té seizoensgebonden? Dan kun je ook voor iets handigs en algemeens kiezen, met het Nederlandse klimaat kun je ook nooit missen met bijvoorbeeld een bedrukte paraplu van Maxilia. Het is belangrijk dat je hier op tijd mee begint. Het kan namelijk altijd zo zijn dat er onvoorziene obstakels zijn. Zorg naast een complete werkplek ook dat een nieuwe medewerker zich meteen welkom voelt. Collega’s en sfeer kunnen een succesvolle samenwerking maken of breken. Zorg daarom dat de andere medewerkers de nieuwkomer met open armen ontvangen. Het is van belang dat de nieuwe medewerker meteen wordt geïntroduceerd aan de bedrijfscultuur. Het is niet fijn voor hen als ze geen idee hebben wat de norm is. Behandel daarom de ‘normale’ zaken zoals: gezamenlijke lunches en rookpauzes op tijd.

Onboarding stopt niet bij de introductie

Wanneer iemand lekker gesetteld is, is het onboarding traject nog niet afgerond. Zoals eerder benoemd, is het meer dan iemand ‘even’ wegwijs maken. Daarom is het belangrijk dat je de nieuwe medewerker in de gaten blijft houden. Schroom niet om je nieuwe medewerker om input te vragen. Misschien heeft hij/zij wel goede feedback voor het onboarding traject. Het is van belang dat je dit onderhoud en niet bij een enkel feedbackmoment houdt. Kom er twee of drie maanden later nog eens op terug.

Reacties