Sander Wijdemans
16 augustus 2017 15:58
door Sander Wijdemans
Channel:
Marketing

Promotieartikelen – werken ze nou echt?

Veel bedrijven zijn nog steeds afhankelijk van promotiegeschenken wanneer het gaat om het behouden van oude klanten en het aantrekken van nieuwe klanten. Maar hoe werkt deze klassieke advertentiemethode nou precies? Wij zijn in de cijfers gedoken en dit is wat we ontdekten:

Acht op de tien consumenten hebben tenminste één promotieartikel

Volgens enquêtes zegt 80% van de consumenten dat ze een promotiegeschenk in huis hebben. Dit zijn vaak nuttige dingen zoals bedrukte pennen of mokken. Deze worden veel gebruikt of doorgegeven aan anderen. Op deze manier verspreidt een logo zich op een natuurlijke manier, zonder als hinderlijk te worden ervaren.

Meer dan de helft van de mensen die een promotieartikel hebben, gebruikt het wekelijks

Meer dan 50% van de ontvangers van promotiegeschenken gebruikt het artikel minstens één keer per week. Het logo dat erop gedrukt is wordt dus niet alleen veel gezien door de eigenaar, maar ook door zijn of haar omgeving – je kan niet om de positieve effecten heen.

Meer dan de helft van de promotieartikelen wordt twee jaar bewaard

Onderzoek heeft uitgewezen dat zes van de tien ontvangers van promotiegeschenken deze tot twee jaar in hun bezit hebben en herhaaldelijk gebruiken tijdens deze periode. Dit betekent dat ze zijn geïntegreerd in het dagelijks leven van de consument, waardoor hij of zij regelmatig in contact komt met het desbetreffende bedrijfslogo.

95% onthoudt het product, 78% onthoudt de bedrijfsnaam

Als je naar de cijfers hierboven kijkt, is het niet verrassend dat promotiegeschenken breed worden ingezet vanwege hun grote effect. Meer dan driekwart van de ontvangers van de geschenken kan zich later de naam van het bedrijf nog herinneren en bijna niemand vergeet het daadwerkelijke product.

Promotieartikelen hebben een groot bereik

Een enkel promotieartikel kan honderden potentiële klanten bereiken, mits deze slim wordt geplaatst. Bovendien worden dagelijkse objecten zoals paraplu’s of drinkflessen door veel externe partijen gezien. Er wordt dus een aanzienlijk effect bereikt met een relatief kleine investering.

Onze conclusie:

de cijfers spreken voor zich. Acht op de tien consumenten hebben tenminste één promotieartikel, meer dan de helft gebruikt het wekelijks en houdt de items meer dan twee jaar – het is dus niet verrassend dat 78% van de ontvangers de bedrijfsnaam onthoudt. Gezien deze feiten, gecombineerd met het grote bereik van de promotieartikelen, is dit alom bekende advertentiemiddel nog steeds een investering die de moeite waard is.

Reacties