Redactie
3 maart 2025 19:07
door Redactie

Slimme oplossingen om de ledenadministratie van je sportschool bij te houden

Digitalisering en automatisering zijn aan de orde van de dag binnen bedrijven in tal van sectoren. Het helpt hen een tekort aan personeel tegen te gaan, maakt dat de kans op fouten afneemt en zorgt voor een kostenbesparing. Ook sportscholen en bijvoorbeeld personal trainers hebben baat bij verschillende vormen van digitalisering. Denk aan de leden administratie, die tegenwoordig eenvoudig te digitaliseren is. Dat betekent niet dat je (nieuwe) leden een digitaal formulier in laat vullen, om deze data vervolgens over te nemen in bijvoorbeeld een Excel-sheet. Kies in plaats daarvan voor het gebruik van een online portaal, gekoppeld aan een handige app. In dit artikel lees je er meer over. 

Slimme oplossingen om de ledenadministratie van je sportschool bij te houden

Zorg voor een up-to-date ledenadministratie 

Het gebruik van online software, ook wel een SaaS-dienst genoemd, voor het bijhouden van je ledenadministratie biedt verschillende voordelen. Zo bespaart het gebruik ervan veel tijd, wanneer de gegevens automatisch in het systeem worden gezet na het door een nieuw lid invullen van het formulier. Wijzigingen in de gegevens van bestaande klanten kunnen op een soortgelijke wijze verwerkt worden. Door dit proces te automatiseren neemt niet alleen de verwerkingstijd, maar ook de foutmarge af. 

Andere functies binnen een online portaal

Vaak bieden deze online diensten meer mogelijkheden dan die van het bijhouden van een ledenadministratie alleen. Zo kun je ook abonnementen en rittenkaarten van leden in het systeem beheren. Zeker dat laatste is fijn, daar de handmatig uitgeschreven rittenkaart hiermee komen te vervallen. Je ziet direct tot wanneer een rittenkaart geldig is, hoe vaak deze nog kan worden gebruikt door een lid, enzovoorts. 

Ook klanten profiteren van deze systemen

Niet alleen als sportschoolhouder of bijvoorbeeld als personal trainer heb je baat bij een dergelijk systeem. Ook de klant profiteert van deze innovatie in je bedrijfsvoering! Een klant kan bijvoorbeeld eenvoudig inzien welke schema’s je hebt uitgedacht en wat er van hem of haar verwacht wordt bij een volgende training. Of denk aan de mogelijkheid om het bestaande abonnement te upgraden. Gedurende een traject is het voor een lid heel eenvoudig om de voortgang van de reeds uitgevoerde trainingen bij te houden, zeker wanneer wordt toegewerkt naar een specifiek doel biedt dat voordelen. Zo draagt het bij aan het behoud van leden binnen de sportschool. Steeds weer een nieuw succes behalen maakt dat leden meer plezier zullen hebben in het sporten, wat hen motiveert om door te gaan. 

Reacties