Sander Wijdemans
17 juli 2020 07:47
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-nieuws

Weerstand tegen organisatieverandering? Zo vergroot u de betrokkenheid

Er gaan veranderingen plaatsvinden binnen de organisatie waarin u werkt en u bent verantwoordelijk voor het doorvoeren hiervan. Bij een organisatieverandering is de kans groot dat er wrijving ontstaat. Weerstand is het resultaat van onzekerheid van één of meerdere betrokkenen die door een goede communicatie vaak al voor een groot deel kan worden weggenomen. Betrekt u leden van de organisatie bij de plannen, dan zullen zij over het algemeen meer begrip hebben voor de aanstaande veranderingen binnen de organisatie. In dit artikel geven wij u daarom organisatie advies en 4 tips om de betrokkenheid bij organisatieveranderingen te vergroten.

1. Maak de organisatieverandering bespreekbaar

Indien u als manager of leidinggevende verantwoordelijk bent voor het realiseren van een organisatieverandering, kunt u zich weleens alleen voelen staan. Deze situatie kan u niet alleen veel tijd, maar ook veel energie kosten. Ook als u zich niet herkent in bovenstaande is het goed om uzelf het volgende te realiseren: voor verandering zorgt u niet alleen. Een verandering zal sneller kunnen worden doorgevoerd als deze support krijgt van alle betrokkenen. Maak de organisatieverandering daarom een bespreekbaar onderwerp. Op die manier zullen meerdere mensen zich ervoor gaan inzetten en zult u ervaren dat u niet langer alleen staat.

2. Geef betrokkenen duidelijkheid

Een organisatieverandering zal door iedereen anders worden ervaren. Een betrokkene met een negatieve houding ten opzichte van de veranderingen, zal hier binnen de organisatie over praten en wellicht anderen aan zijn zijde krijgen. Om dit te voorkomen is transparantie belangrijk. Zorg ervoor dat iedereen weet wat er speelt rondom de organisatieverandering en geef de betrokkenen duidelijkheid over wat de veranderingen voor hen gaan betekenen. Door iedereen uit te leggen wat er precies speelt, verkleint u de kans dat negatieve roddels ontstaan.

3. Benadruk de positieve kanten van de aanstaande veranderingen

Om medewerkers enthousiast te maken voor veranderingen is het zaak de positieve kanten te benadrukken. Wat gaat deze tijd van aanpassen uiteindelijk opleveren? Welke voordelen brengt de organisatieverandering voor uw werknemers? Sluit eventuele negatieve gevolgen van de veranderingen niet uit, maar benadruk vooral de positieve kanten om de betrokkenheid en het enthousiasme onder werknemers te vergroten.

4. Maak anderen deel van de organisatieverandering

Iedereen die deel is van de organisatie, voelt het recht ook deel uit te mogen maken van het proces van verandering. Zie dit niet als bemoeienis, maar als kans om de betrokkenheid bij en het enthousiasme voor de organisatieverandering te vergroten. U kunt hier op inhaken door een cursus verandermanagement te volgen samen met alle betrokkenen.

Bekijk hier nog 3 trainingen die bijdragen aan managementkwaliteiten.

Reacties