Redactie
18 januari 2024 16:02
door Redactie
Categorie:
MKB-nieuws

De voordelen van linkbuilding voor jouw website

Als je wilt dat jouw website of webshop echt bekender wordt en meer bezoekers aantrekt, moet je gewoon inzetten op linkbuilding, een onmisbare tool om de geloofwaardigheid en vindbaarheid van jouw online visitekaartje te verbeteren. Hoe werkt dat precies en wat zijn de voordelen ervan? Hieronder lees je meer!

Wat is linkbuilding precies?

Linkbuilding is een term die verwijst naar het actief genereren van zogenaamde backlinks. Dit zijn links van externe websites die verwijzen naar jouw eigen website. Het uiteindelijke doel is een hogere waardering verkrijgen voor jouw website van zoekmachines als Google of Bing. Het resultaat daarvan is dat jouw website of webshop hoger rankt op specifieke, relevante zoekwoorden.

Binnen de SEO is linkbuilding erg belangrijk. Zoekmachines hechten namelijk veel waarde aan relevante links naar een bepaalde website, omdat elk van zo’n link beschouwd wordt als een soort ‘stem’ voor die website. Hoe meer stemmen een website krijgt, hoe waardevoller zoekmachines die site achten. Online marketing professionals als Publisher Place helpen je bij het opzetten van goede, relevante links.

Dit is waarom je aan linkbuilding moet doen

1. Hogere positie in Google

Als je backlinks gebruikt, stijgt de waardering van Google voor jouw website. Dit betekent dat je een hogere positie krijgt in de ranking met zoekresultaten op basis van een relevant zoekwoord. Als je hoger in Google verschijnt, is de kans dat mensen jouw website bezoeken natuurlijk een stuk groter. 

2. Een natuurlijk online profiel

Als je relevante backlinks kunt laten plaatsen op externe websites, dan leidt dat tot een natuurlijk of organisch online profiel. In feite betekent dit dat jouw website of webshop op een ongeforceerde manier meer bezoekers ontvangt. Dit is wel enkel zo als de backlinks effectief relevant zijn!

3. Een hogere SEO-score

Met goede backlinks is jouw SEO-score een stuk beter. Relevante links geven jouw site daarbij een hoge autoriteit of geloofwaardigheid, wat zich op zijn beurt weer vertaalt in meer betrouwbaarheid. Het concept van ‘Domain Authority’, waarbij websites streven naar een zo hoog mogelijke betrouwbaarheid in hun vakgebied, is erg belangrijk om goed te scoren op Google en backlinks helpen daarbij.

4. Meer omzet op de lange termijn

Als je meer traffic naar je website of webshop kunt sturen door middel van goede backlinks, heb je ook veel meer opportuniteiten om omzet te genereren. Dit effect is vooral merkbaar wanneer je rechtstreeks producten verkoopt of diensten aanbiedt. Kortom, het is zeker de moeite waard om te investeren in een marketingstrategie met backlinks!

Reacties