Hans van Schip
22 april 2014 10:59
door Hans van Schip
Categorie:
Online Marketing

Google Analytics wijziging: Invoering nieuwe terminologie. Uitleg en toelichting hier

Google heeft de terminologie binnen Google Analytics gewijzigd. Wat betekent dit voor de rapporten en moet je nog iets doen? Korte uitleg en toelichting.

Afgelopen vrijdag heb je het waarschijnlijk al gezien binnen jouw Google Analytics account. Allerlei nieuwe parameters in het tabblad Doelgroep onder overzicht: sessies, gebruikers, pagina’s per sessie en gemiddelde sessieduur. Binnen de voorwaarden heb ik gecheckt of het nieuwe parameters betrof en dit zijn de beschrijvingen die daar gegeven worden.

Sessies

Totaal aantal sessies binnen het datumbereik . Een sessie is de periode dat een gebruiker zich actief bezig houdt met uw website, app, etc.

Gebruikers

Google Analytics wijzigingGebruikers van de website, app, etc. Dit zijn zowel nieuwe als terugkerende gebruikers.

Pagina’s per sessies

De gemiddelde paginadiepte oftewel, het gemiddeld aantal bezochte pagina’s gedurende een sessie. Meerdere weergaves van één en dezelfde pagina worden geteld.

Gemiddelde sessieduur

De gemiddelde lengte van een sessie.

Nieuwe sessies

(Een schatting van) het percentage nieuwe, oftewel eerste, bezoeken.

Eigenlijk blijkt er dus weinig tot niets veranderd, alleen worden de dingen nu anders genoemd door Google Analytics. De reden is duidelijk; binnen Google Analytics wordt zowel voor websites als andere toepassingen zoals Apps nu dezelfde benaming voor dingen gebruikt en is de terminologie eensluidend.

Google Analytics wijziging samengevat

Bezoekers = Sessies
Unieke bezoekers = Gebruikers
Pagina’s / bezoek = Pages / Sessie
Gemiddelde Bezoek Duur = Gemiddelde Sessie Duur
% Nieuwe bezoekers = % Nieuwe Sessies

Deze veranderingen zijn van toepassing op alle rapporten: Organisch, Betaald, Publiek, Doelen etc. Het is eigenlijk gewoon één noemer voor alle verschillende zaken binnen web- en alle andere applicaties. In die zin daarom duidelijker en in ieder geval nu eensluidend. Wat het voor jou persoonlijk inhoudt of betekent legt Google uit in een “officiële” aankondiging:

This product change can affect you in different ways, based on how your account is set up and what kind of data you collect and send to Google Analytics.
The Visitors web metric and Active Users app metric are now unified under the same name, Users. And, Visits are now referred to as Sessions everywhere in all of Google Analytics. We’ll be making these changes starting today, and rolling them out incrementally over the next week.

If you collect and send both web and app hits to one property in your Google Analytics account, all your hits will appear in all your reporting views starting today. If you want to keep your web and app data separate, you need to add a filter to your reporting views.
If you don’t send web and app data to the same property in your account, your data stays the same.
Everyone, however, will see the unified metric, dimension, and segment names in their reports.

Until today, some metrics and dimensions used different names in app views and in web views, even though they presented the exact same data. Now, all metric, dimensions, and segment names are the same, regardless if they’re used for web or app data. This gives you a clear and consistent way to analyze and refer to all of your Google Analytics data.

Mocht je naar aanleiding van bovenstaande uitleg nog vragen hebben, dan hoor ik het graag. Je kan mij een bericht sturen of een reactie hieronder achterlaten waarop ik antwoord zal geven 😉


Reacties