Sander Wijdemans
19 maart 2020 19:35
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-nieuws

Google Chrome blokkeert tracking cookies vanaf 2022

Google Chrome blokkeert tracking cookies vanaf 2022

Google heeft aangekondigd om vanaf 2022 tracking cookies, ook al bekend als third-party cookies, te bannen in de Chrome browser. Dit gaat gevolgen hebben voor bedrijven en marketeers. Google geeft zelf aan nog niet te weten welke gevolgen dit gaan zijn of hoe het internet er uit gaat zien op het moment dat de grootste browser ter wereld geen tracking cookies meer accepteert.

Waarom zijn third-party cookies zo veelgebruikt?

Door tracking cookies te gebruiken kun je als ondernemer of online marketeer kort door de bocht geld verdienen. Deze cookies worden op externe websites geplaatst en stellen je in staat om het surfgedrag van websitegebruikers te analyseren. Op basis van dit gedrag kun je vervolgens de juiste advertenties tonen. De beroepstak is tegenwoordig miljarden waard, omdat het werkt om advertenties te laten zien aan mensen die deze ook daadwerkelijk kunnen waarderen.

Meer privacy bij Google

In het artikel waarmee Google aankondigde om third-party cookies af te schaffen werd het belang van privacy sterk benadrukt. Privacy is nooit eerder een speerpunt van Google geweest, aangezien je kunt zeggen dat het hele verdienmodel van het bedrijf leunt op het wegnemen van de privacy van de gebruiker. Wat aannemelijker is, is dat internetgebruikers steeds meer vragen om privacy. Om die vraag te beantwoorden hebben veel andere browsers, zoals Safari, Firefox en Brave, third cookies al afgeschaft. 

De effecten van het stoppen met tracking cookies

Chrome is de grootste browser en de veranderingen vanuit Google gaan dus zeker effect hebben. Daniëlle Rietberg van Adviesjagers.nl legt uit: “Het concrete verschil tussen de nieuwe situatie en de huidige situatie is dat er niet langer mensen zijn die ongevraagd informatie kunnen verzamelen over gebruikers om zo een profiel op te stellen. Google heeft al een aantal ideeën waarmee online ondernemers ook in de nieuwe situatie geld kunnen blijven verdienen. Deze voorgestelde standaarden en technologieën staan bekend als Google’s Sandbox ideeën.”  

Fingerprinting

Wanneer tracking cookies niet meer werken stappen bedrijven over op andere methoden. Een van deze methodes is fingerprinting, een ondoorzichtigere en moeilijker te blokkeren methode van het volgen van gebruikers. Fingerprinting identificeert het apparaat van de gebruiker niet via een bestandje, de cookie, maar op basis van specifieke kenmerken. Denk hierbij aan de schermresolutie, de versie van de browser die gebruikt wordt, de grafische kaart, de lettertypes die geïnstalleerd zijn, de plugins die actief zijn en meer. Dit zorgt voor een zeer specifiek profiel waarmee adverteerders een computer uit honderdduizenden bezoekers kunnen pikken en dit profiel gericht volgen. 

Geen directe verandering

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Safari en Firefox zal Google het gebruik van tracking cookies geleidelijk afbouwen over een periode van twee jaar. In deze periode zal er ook meer onderzoek gedaan worden naar een vervangend alternatief. Google gelooft dat het in één keer afschaffen van tracking cookies onbedoelde gevolgen kan hebben voor zowel het webecosysteem als de gebruikers, waardoor ze ervoor gekozen hebben om dit rustig uit te faseren. 

Reacties