Sander Wijdemans
23 april 2023 20:21
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-nieuws

Het belang van privacy in een flexibele werkomgeving

Steeds meer kantoorruimtes worden ingericht op het flexibel werken. Zo zijn de ruimtes vaak meer open ingericht en worden er co-working spaces en gedeelde werkplekken gecreëerd. Dit allemaal biedt vele voordelen in de vorm van creativiteit, flexibiliteit en samenwerking. Het heeft echter ook een keerzijde. De hedendaagse flexibele kantooromgeving zorgt namelijk voor uitdagingen op het gebied van privacy. Niet zozeer met betrekking tot gegevens, maar voornamelijk doordat alles gedeeld en open is waardoor u niet altijd een plekje heeft voor u zelf.

Het belang van privacy in een flexibele werkomgeving

Het voeren van privégesprekken

Een van de meest voorkomende uitdagingen is het voeren van privégesprekken zoals zakelijke deals of sollicitaties. Wanneer u in een open kantoortuin zit met collega’s links en rechts van u, kunnen zij eenvoudig meeluisteren met het gesprek. Ze zullen uiteraard bezig zijn met eigen werkzaamheden, maar onbewust zullen ze toch het meeste horen.

Een van de oplossingen hiervoor zijn de belcellen. Het zijn compacte, afgesloten ruimtes die de ruis van verminderen tijdens het voeren van zo’n gesprek. Daarnaast zorgen de belcellen ervoor, misschien nog wel belangrijker, dat anderen buiten de ruimte niet kunnen verstaan wat u zegt. Het zorgt er dus voor dat u de privacy heeft om in alle rust een privégesprek kunt voeren.

Opbergruimte voor persoonlijke spullen

Wanneer iedere werknemer een geheel eigen werkplek heeft, kan deze ook worden ingericht naar eigen wensen. Zo kan de bijbehorende kast worden gevuld met persoonlijke spullen wanneer er iets op het bureau blijft slingeren is dat geen enkel probleem, er werkt immers toch maar één iemand op die plek. Bij flexibele werkplekken wordt dit een probleem. Wanneer er namelijk iemand anders aan deze werkplek schuift, belandt diegene met zijn of haar neus in de rondslingerende persoonlijke spullen van de vorige gebruiker van die werkplek. Werknemers hebben namelijk niet een vaste plek voor persoonlijke spullen.

Lockerkasten voor kantoor bieden deze opbergruimte voor werknemers. Hierdoor kunnen werknemers gedurende de dag persoonlijke spullen hierin opbergen. Iedere werknemer kan een eigen locker hebben om spullen in te bewaren, maar deze kunnen ook flexibel ingezet worden. Er zijn namelijk verschillende soorten sloten voor wisselend en vast gebruik. Naast de functionaliteit kunnen lockerkasten ook een stijlvolle toevoeging zijn. Zo zijn deze tegenwoordig verkrijgbaar in diverse materialen en verschillende kleuren, geheel naar wens samen te stellen.

Visuele privacy

De open inrichting van een flexibele kantoortuin zorgt ervoor dat iedereen overal zichtbaar is en met iedereen mee kan kijken. Enerzijds is dat ontzettend fijn omdat het de drempel tot samenwerken en overleggen verkleint, werknemers schuiven namelijk gemakkelijk bij elkaar aan en kunnen snel even meekijken met elkaar. Het kan echter ook leiden tot ongemak, afleiding en verminderde productiviteit.

Visuele afscheiding kan er voor zorgen dat werknemers zich comfortabeler voelen op hun plek. Dit kan bijvoorbeeld door bureauscheidingswanden te plaatsen of de werkplekken aan te kleden met planten. Daarnaast zorgt het gebruik van zachte materialen hierbij dat het geluid iets wordt geabsorbeerd.

Het belang van privacy

Het belang van werknemers in een flexibele kantooromgeving mag dus zeker niet onderschat worden. Met behulp van een aantal toevoegingen kan al snel de juiste privacy geboden worden voor uw werknemers. Bent u op zoek naar het meubilair dat past bij de bovenstaande tips? Officetopper biedt oplossingen zoals belcellen in verschillende maten en kleuren, lockerkasten in diverse materialen en samenstellingen en visuele afscheidingen die de benodigde privacy bieden in uw flexibele kantooromgeving.

Reacties