Hoe branding het verschil maakt wanneer de digitale concurrentie hoog is
Ondernemingen zijn altijd op zoek naar klanten, maar in sommige sectoren en gebieden is dat aanzienlijk moeilijker. Veel online sectoren kennen veel concurrentie, waar Nederlandse en buitenlandse bedrijven zich richten op exact dezelfde doelgroep. Zelfs wanneer deze markt groot is en er veel geld in omgaat, kan de concurrentie ervoor zorgen dat het vinden van klanten en omzet een dagelijkse uitdaging kan zijn. Websites als betsquare.com gaan dagelijks de concurrentiestrijd aan binnen één van de meest competitieve sectoren, de online gokmarkt, maar hoe zorgt branding ervoor dat zij de concurrentie voor kunnen blijven?

Competitieve sectoren vormen een enorme uitdaging
Wanneer het gaat om websites en webwinkels, dan gaat het in de meeste gevallen vooral om de resultaten in de zoekmachines zoals Google. Hoe hoger je in de resultaten staat voor relevante zoektermen (dus vooral jouw producten of diensten in combinatie met een koopintentie), hoe meer bezoekers je krijgt die je om kunt zetten naar klanten wanneer de website in orde is.
Voor veel online sectoren is goed scoren in Google ongelooflijk moeilijk geworden. Er zijn nog altijd bedrijven die duizenden euro’s uitgeven en de eerste pagina niet weten te halen in Google en andere zoekmachines. Deze websites krijgen weinig bezoekers en verdienen daarmee vaak te weinig geld om door te blijven gaan met agressieve marketing of uitbreidingen – terwijl juist dat nodig is om beter te kunnen scoren.
Manieren om een voorsprong te krijgen op concurrenten
Er zijn tal van manieren om de strijd aan te gaan met de concurrenten. Een manier die vaak gebruikt wordt, is het creëren van meer en betere content, om zo de bezoekers beter te bedienen en tegelijkertijd te werken aan de posities in Google. Ook zijn er veel bedrijven die kijken naar wat de concurrenten doen, dit oppakken en verbeteren, om zo sterkere pagina’s op te bouwen en bezoekers aan te trekken.
Wat belangrijk is om te onthouden, is dat SEA (zoekmachineadvertenties) vaak geen optie is. Wanneer er veel concurrentie is binnen een digitale sector, zijn de prijzen voor een advertentie zo hoog dat het voor de meeste bedrijven niet lonend is, omdat zij verlies maken op deze campagnes.
Waarom branding zo belangrijk is
Wanneer we al deze informatie meenemen, is het direct duidelijk waarom branding zo belangrijk is en dat verklaart waarom websites zoals Betsquare wél veel bezoekers krijgen. Wanneer jouw onderneming een gerenommeerde, betrouwbare naam wordt waar mensen al snel aan denken wanneer zij een product of dienst zoeken, komen zij namelijk (zelfs zonder zoekmachines) bij jouw bedrijf terecht.
Er zijn tal van manieren waarop je kunt werken aan je branding. Een goed logo is onmisbaar, want juist een herkenbaar en logisch logo is iets waar je je naam stevig in het geheugen van klanten kunt krijgen. Gebruik dit logo vooral in al je mailings, op je website en uiteraard ook op facturen.
Een andere manier om branding in te zetten in digitale omgevingen met veel concurrenten, is door er voor je bezoekers te zijn. Wanneer je geen merk of bedrijf bent dat bekendstaat om het doordrukken van talloze deals en eindeloze reclames, maar als bron van informatie en hulp, bouw je een flinke voorsprong op je concurrenten op.
Aan je branding werken, helpt overigens ook bij de resultaten in de zoekmachines. Google trekt namelijk websites en bedrijven voor die een betrouwbare reputatie hebben en die zich als specialisten neer weten te zetten met betrouwbare informatie en een bereikbare klantenservice (iets dat ook onmisbaar is binnen branding, dus zet hier vooral geen chatbots in).
Niet onmogelijk, maar nog altijd knap lastig
Heb je het idee dat je dankzij alle concurrenten geen schijn van kans hebt, zeker omdat er tal van bedrijven met miljoenen budget op je markt actief zijn? Dan is het tijd om te kijken naar de openingen die je wél hebt. Ben je een expert en weet je wat je klanten nodig hebben? Kun jij wél advies op maat geven en de tijd nemen voor mensen die problemen hebben? Dan heb je de eerste stappen al in de richting van branding waarmee je je kunt onderscheiden van de honderden of duizenden andere websites. Makkelijk is het zeker niet en het kost tijd, maar onmogelijk is het allerminst.