Hoe maak je op de juiste manier online reclame?
Als je online reclame wilt maken dan is het zaak om dat op de goede manier aan te pakken. Je bent namelijk al snel meer geld kwijt dan je van plan was. Stel dus vooraf een budget vast en probeer je marketing binnen je budget te regelen. Het is daarbij vooral zaak om goed te weten wat je doelgroep is. Als je een lange gewatteerde jas voor dames aan wilt prijzen, dan heeft het niet zo veel zin om te adverteren op platforms waar vooral mannen of kinderen komen. Nu is dit een voor de hand liggend voorbeeld. Maar het kan dus ook nuttig zijn om te weten welke leeftijdscategorie of sociale klasse in jouw producten geïnteresseerd is.
Welke opties zijn er?
Online reclame maken kan op verschillende manieren. De bekendste is via zoekmachine Google. Google wordt dagelijks ontelbare keren gebruikt door mensen over de hele wereld. Je kunt een advertentie inkopen bij Google. Dan wordt jouw website bovenaan de zoekresultaten getoond als iemand de zoekwoorden ingeeft die jij hebt opgegeven. Hoe unieker die zoekwoorden zijn, hoe goedkoper het adverteren. Als je veelgebruikte zoekwoorden wilt toepassen, zoals ‘fietsenmaker Amsterdam’ of ‘schilder Assen’ dan betaal je aanzienlijk meer. Je kunt het aantal keren dat jouw link wordt getoond beperken. Als je een plafond instelt dan wordt jouw link niet meer zichtbaar als dat plafond is bereikt. Je weet dan altijd vooraf hoeveel je kwijt bent aan adverteren. De kosten worden in rekening gebracht als iemand op de link klikt, het maakt dus niet uit of diegene een aankoop doet of jouw website al na 2 seconden weer weg klikt.
Linkbuilding
Je kunt de populariteit van je website proberen te verbeteren met linkbuilding. Er wordt dan een tekst geplaatst met een bepaald zoekwoord erin. Daar kan dan een link onder worden gezet die verwijst naar jouw website. Deze teksten worden vooral gelezen door zoekmachines. Zij volgen de link. Als dat vaak gebeurt wordt jouw website populairder en komt dus hoger in de zoekresultaten te staan. Bedenk wel dat je veel van dit soort pagina’s nodig hebt wil het enig resultaat opleveren. Ook kunnen deze teksten niet in één keer online worden gezet. Dan zien de zoekmachines ze als spam en levert het dus geen resultaat op.
Hoe meet je het resultaat van online marketing?
Het kan soms lastig zijn om te ontdekken of online marketing voor jouw webshop of bedrijf werkt. Als de verkoop van de halflange gewatteerde jas in jouw webshop ineens omhoog gaat, dan kan dat immers ook komen door mond tot mond reclame. Maar er zijn wel tools die laten zien hoeveel bezoekers je website hebt. En je kunt natuurlijk ook een kleine online enquête houden en vragen aan klanten hoe ze je webshop hebben gevonden. Als dan ‘via een zoekmachine’ hoog scoort dan weet je dat je online campagne succesvol is geweest.