Gijs Hovens
29 juli 2014 12:25
door Gijs Hovens
Categorie:
MKB-nieuws

Hosting: de laatste trends zie je nu hier

hosting? De laatste trends uitgelegd

Hosting is een belangrijk fundament voor je online aanwezigheid. Als bedrijf ben je voor je verdienste tegenwoordig voor een groot deel (zo niet voor alles) afhankelijk van je website(s). Dat je website in de lucht moet zijn spreekt voor zich, maar wat zijn tegenwoordig nieuwe ontwikkelingen op hosting-gebied en welke daarvan zijn relevant voor bedrijven?

Grofweg zien we twee grote trends op hostinggebied: schaalvergroting en specialisatie. Beide bewegingen komen voort uit het feit dat de algemene shared hosting, zoals die voor consumenten en MKB vaak wordt ingezet, steeds meer een commodity wordt met bijbehorende prijsdruk. In het huidige hostinglandschap zijn zeer veel partijen actief met een inwisselbaar aanbod die alles aan iedereen aanbieden maar nergens in uitblinken.

Schaalvergroting in wereldwijde hosting

Schaalvergroting zien we terug in diverse overnames en fusies maar wat met name interessant is voor uitgevers is de opkomst van grootschalige wereldwijde aanbieders van unmanaged Virtual Private Servers. Dit zijn bijvoorbeeld partijen als Amazon Web Services, Digital Ocean en het Nederlandse CloudVPS. Deze partijen bieden met hun on-the-fly vergroten of verkleinen van het aantal VPS’en veel opties voor het bouwen van een schaalbare omgeving. Daarnaast kunnen ze tegen relatief geringe kosten een oplossing bieden die veel verkeer aankan.

Grootste nadeel is dat er veel kennis voor nodig is om er op een veilige manier gebruik van te maken. Omdat de dienst unmanaged is moet de klant namelijk zelf de hele hostingomgeving installeren, configureren en onderhouden. In de praktijk zie je dan ook dat de grote VPS aanbieders gebruikt worden door (grote) partijen met veel IT kennis in huis.

Specialisaties in hosting

Wat zijn de trends in hosting?De schaalvergroting op het unmanaged VPS vlak maakt in vele gevallen de tweede trend mogelijk: specialisatie. Hostingbedrijven kopen dan hun infrastructuur in bij de hierboven genoemde bedrijven en leveren daar toegevoegde waarde op.

Vaak ligt die toegevoegde waarde in het optimaliseren van de hosting voor één bepaald CMS. Deze vorm staat bijv. bekend als Managed WordPress Hosting of Managed Magento Hosting.

De hoster zorgt er dan voor dat bekende CMS systemen als WordPress of Magento sneller & veiliger draaien en makkelijker te onderhouden zijn. Uiteraard is er bij die partijen ook veel meer specialistische kennis in huis bij de support afdeling. In de Verenigde Staten timmeren partijen als WPengine hard aan de weg, in Nederland is bijvoorbeeld Savvii bekend voor WordPress en byte voor Magento.

Nadeel van hosten bij gespecialiseerde partijen is een beperktere mogelijkheid om de hosting of soms ook de applicatie zelf zo in te richten zoals jij dat wil. Sommige plugins zijn bijvoorbeeld op een black-list geplaatst omdat ze niet veilig of zeer belastend voor de systemen zijn. Daarnaast zijn de kosten ook hoger dan de oude vertrouwde generieke hosting of unmanaged VPS hosting.

Hybride

Als derde nieuw hosting-type zou je de hybride vorm van unmanaged VPS en specialisatie kunnen identificeren. Dit zijn bijv. partijen als Heroku en EngineYard die schaalbare omgevingen leveren voor specifiek het hosten van apps die in bepaalde programmeertalen zijn geschreven.

Conclusie

Werk je als uitgever zeer veel met één bepaald CMS of heb je problemen met de schaalbaarheid van je hosting dan kan het zeker lonend zijn om te kijken wat er tegenwoordig weer te krijgen is in de markt.


Reacties