Melissa Gerards
20 november 2014 08:40
door Melissa Gerards
Channel:
MKB-nieuws

Inkoopsystemen veranderen door nieuwe infrastructuren. Informatie en verslag MES 2014!

Inkoopsystemen en dan vooral de veranderingen in inkoopsystemen, daarover wisselden top executive experts ideeën uit tijdens de 2e Executive Summit van Mercateo op 11 november 2014 in de Sky-Lounge van het “ewerk” in Berlijn. Een samenvatting en verslag.

Meer dan 50 directeuren en strategische inkoopmanagers van concerns zoals Deutsche Telekom, Vistaprint, Lufthansa en RWE, waren aanwezig op het exclusieve evenement over innovatieve e-procurementstrategieën.

De toekomst van inkoopsystemen

‘Feel the Future of Dynamic Procurement’ – De vraag die tijdens de 2e Mercateo Executive Summit centraal stond was: Hoe kunnen bedrijven door nieuwe platformstrategieën en netwerkmodellen toegang krijgen tot een haast onbeperkt aanbod? Het evenement gaf een visie op strategische inkoopthema’s, e-procurementinnovatie en de inkooporganisatie van de toekomst, waarmee een dynamische dekking voor indirecte benodigdheden van 360 graden werkelijkheid wordt.

Inkoopsystemen veranderen door nieuwe infrastructuren. Verslag MES 2014

Sebastian Wieser tijdens MES 2014

Uitgenodigd waren klanten en vertegenwoordigers uit de wetenschap en economie, welke een focus hebben op strategische procesoptimalisatie op het gebied van inkoop. Mercateo oprichter, Sebastian Wieser, bood een inzicht in de strategische ontwikkeling van het bedrijf: “De tijd waarin Mercateo alleen werd gezien als webshop voor de zakelijke markt, ligt achter ons. Wij bieden al jaren innovatieve e-procurementoplossingen waarmee het complete inkoopproces kan worden geoptimaliseerd.

Zo is het inmiddels mogelijk om naast de standaardartikelen, ook configureerbare producten zoals visitekaartjes of brochures en diensten te bestellen. In de nabije toekomst willen we ook vluchten, seminars en hotels via ons inkoopplatform aan gaan bieden. Mercateo wordt daarmee dé interface in de B2B-sector: aanbieders van producten en diensten kunnen zo alle transacties digitaal afhandelen.”

Online netwerkvorming

Dat deze visie binnenkort werkelijkheid zou kunnen worden, werd onderstreept door de keynote speech van Prof. dr. Gunter Dueck, wiskundige, filosoof en voormalig CTO van het IBM-concern. Hij sprak over “De cloud als superintegrator” en benadrukte de toenemende netwerkvorming op het internet, die ook in de B2B-sector niet meer te stoppen is. Het gaat er uiteindelijk om infrastructuren te creëren die gebruikersvriendelijk en betrouwbaar zijn.

Herstructurering van inkoopsystemen

Als hét inkoopplatform voor de zakelHet Deutsche Telekom concern is sinds 2010 klant van Mercateo. Henning Icken, projectleider Procurement Processes and Systems, presenteerde in zijn toespraak “ONE.Catalogue – Met partners op weg naar succes” hoe het concern de inkoop heeft geherstructureerd en verder zal optimaliseren met inkoopsystemen en Mercateo. De doelen van deze samenwerking zijn het standaardiseren van operatieve inkoopprocessen op internationaal niveau, een omvangrijk one-stop-shopping-concept en een diepgaande integratie met een concern-wijd geplande uniforme ERP-structuur.

Met het koppelen van onder andere Vistaprint, ’s werelds grootste online-aanbieder van druk- en printwerk, heeft Mercateo in oktober de eerste stap gezet in de richting van een 360 graden dekking voor indirecte behoeftes. Sanjay Lobo, Vice President Global Strategic Partnerships bij Vistaprint, sprak in zijn presentatie “Custom Services via Mercateo – the Vistaprint Perspective” over de voordelen van de samenwerking met het inkoopplatform vanuit het standpunt van een global player en benadrukte in dit verband het unieke aanbod, de sterke groei en het grote klantenbestand van Mercateo.

De tweede editie van de Mercateo Executive Summit borduurt voort op de editie van 2012. Het evenement bood een gelegenheid voor het uitwisselen van gedachten en visies tussen leiders op het gebied van buy- en sell, advies en wetenschap. Meer informatie, foto’s en video’s vindt u hier.

Mercateo kent inkoopsystemen

Als hét online inkoopplatform voor de zakelijke markt in Europa is Mercateo de expert als het gaat om inkoopsystemen. Op www.mercateo.nl is een assortiment van meer dan 2 miljoen artikelen direct beschikbaar voor bedrijven. Het continue groeiende assortiment is divers en dekt binnen 12 hoofdcategorieën niet alleen de vraag naar algemeen zakelijke benodigdheden, zoals ICT-producten of kantoorartikelen, maar omvat ook gespecialiseerde categorieën, zoals industriële- of medische benodigdheden.

Innovatieve functionaliteiten, waaronder de Mercateo Zoekfunctie, Mercateo BestBasket, klant-specifieke views, elektronische koppelingen en het digitale vrijgaveproces ApproveNow, maken het platform tot een e-Procurement en Purchase to Pay oplossing die de inkoopprocessen van ondernemingen efficiënter maakt. Voor het gebruik van Mercateo is geen installatie van extra software nodig. Tot het klantenbestand behoren kleine en middelgrote bedrijven evenals internationale concerns.

Mercateo is buiten Nederland en Duitsland actief in 9 Europese landen en telt meer dan 300 medewerkers. Met een jaarlijkse groei van gemiddeld 20 procent heeft Mercateo in 2013 een omzet van 135 miljoen euro bereikt.

Reacties