Hans van Schip
24 juli 2013 10:13
door Hans van Schip
Categorie:
Marketing

Interne Zoekmachine functie: Hogere conversie en meer rendement!

Zoekmachines bestaan alweer 20 jaar. Vandaag de dag vertrouwen bedrijven niet alleen op zoekmachines om bezoekers naar hun websites te leiden. De zogenaamde interne zoekmachine functie is uitgegroeid tot een essentieel onderdeel van vrijwel elke website. Hoe gebruikt u de interne zoekmachine? Welke voordelen kan u behalen met on-site search?

Door alle inspanningen die u doet om de zoekresultaten op zoekmachines te verbeteren met betaalde zoekmachine marketing en zoekmachine optimalisatie, wordt vaak on-site search vergeten of krijgt dit te weinig aandacht. On-site search is de interne zoekmachine binnen uw website of webwinkel. Als deze interne zoekmachine functie goed wordt gebruikt en aansluit op de externe zoekmachines zijn er veel mogelijkheden.
Met een beetje meer aandacht zal deze interne zoekmachine functie zorgen voor meer gebruiksvriendelijkheid, de conversie verhogen en het rendement op uw marketinguitgaven vergroten.

Inbound marketing met On-site Search functie

In deze onderstaand infographic “De evolutie van de Zoekmachine” wordt getoond hoe zoekmachines zijn gegroeid door de jaren. Zoekmachines zorgden voor steeds meer en krachtige manieren om bezoekers te verbinden met de informatie en producten die ze zoeken. Zo vonden steeds meer bezoekers uw website of webwinkel. U krijgt ook vier handige tips met een uitleg om zo de prestaties van de on-site search op uw website of webwinkel te verbeteren en deze te gebruiken voor meer omzet.

Evolutie van zoekmachines en on-site search, de interne zoekmachine

Onder de infographic leest u een korte toelichting op de 4 tips om meer te halen uit on-site search. Hierin beschrijf ik hoe u met de interne zoekmachine meer conversie en rendement behaalt.

The Evolution of the Search Engine

Monetate Marketing Infographics

4 tips om meer te halen uit uw interne zoekmachine functie

Testen, testen en nog eens testen

Dit roept iedere marketeer continu en veel testen is eigenlijk nodig bij alles wat u doet, ook voor on-site search. Vergelijk resultaten van zoekopdrachten met elkaar en zie de gevolgen. Komt de bezoeker op de gewenste pagina of het gewenste product? Sluit het aan op de zoekopdracht vanuit de externe zoekmachine? Waarom moest er nog gezocht worden? Wat bezocht de gebruiker nog meer?
Zomaar wat vragen die u voor een goede vergelijking op weg helpen.

De gegevens in Google Analytics met betrekking tot de on-site search helpen hierbij. Door uw analytics goed in te stellen leert u veel over de on-site search op uw website of webwinkel. Er is binnen Google Analytics ook een apart rapport inzake de interne zoekmachine functie. Vergelijk deze met het gedrag van bezoekers en kijk hoe de “externe” zoekopdracht opgegeven in bijvoorbeeld Google aansluit bij de interne zoekopdracht.

De externe zoekopdrachten haalt u ook uit Google Analytics in combinatie met webmastertools en eventueel Adwords.

Optimaliseer en gebruik de zoekresultaten van de interne zoekmachine

Uiteraard moet u de meest gezochte en populairste pagina’s of producten een prominente plaats geven. Denk daarbij ook aan de navigatiemogelijkheden. Neem de toppers op in menu’s en interne links.
Zorg daarnaast voor campagnes binnen uw website of webwinkel die naar deze producten leiden.

Zet missers om in toppers

Missers zijn zoekwoorden die bezoekers gebruiken, maar die geen resultaten geven. Gebruik deze kennis en zet de missers om in mogelijkheden:

– Zorg ervoor dat deze zoekwoorden wel resultaat geven door ze op te nemen in pagina’s, bij product beschrijvingen en op te geven trefwoorden voor de interne zoekmachine.
– Herleidt de bezoeker naar de pagina’s of producten waarop u wilt sturen door deze op te nemen in “relevante” pagina’s en producten die u bij de resultaten toont.

Target op bepaalde bezoekers met de interne zoekmachine functie

Verhoog de relevantie van de resultaten die u toont met een klantgerichte benadering van de zoekresultaten. Voeg segmenten voor een bepaalde doelgroep toe:

– Best verkopende dienst of product per regio of bij een bepaald publiek.
– Nieuwe diensten of producten.
– Specifieke regels met betrekking tot bepaalde diensten of productgroepen.
– bijbehorende nieuws- of blog-artikelen.

Reacties