Sander Wijdemans
26 september 2023 19:12
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-nieuws

Marketing & Sales met TikTok

Denk je eraan om je producten te verkopen online? Dan is TikTok op dit moment de ideale plek. Dit platform heeft momenteel de grootste populariteit onder alle social media platforms. Bovendien is het helemaal niet zo ingewikkeld om je bedrijf op TikTok te promoten. Heb je wat hulp nodig? Lees dan dit artikel om een aantal eenvoudige stappen te ontdekken hoe je succesvol je product op TikTok kunt verkopen.

Marketing & Sales met TikTok

Wat is TikTok precies?

Laten we eens nader bekijken wat TikTok precies is en wat het anders maakt dan andere sociale mediaplatforms. TikTok is een sociaal netwerk platform waarbij het delen van korte video’s met een maximale duur van 60 seconden het middelpunt is van het platform. Gebruikers hebben de mogelijkheid om filters en speciale effecten toe te passen of muziek aan hun video’s toe te voegen en hun creaties rechtstreeks in de app te bewerken. De inhoud op TikTok is voornamelijk gericht op entertainment, en je kunt er allerlei soorten video’s vinden. De populairste video’s zijn onder andere het nadoen van lip-syncs en het laten zien van verschillende talenten (zoals dansen).

Voordat je je bedrijf gaat promoten op TikTok

Voordat je je aanmeldt voor TikTok en begint met het delen van video’s, is het verstandig om de werking van de algoritmen op dit platform te begrijpen. Het maken van video-inhoud vereist wat tijd en inspanning, en het is belangrijk om te weten dat je inzet die je in je marketing steekt de moeite waard zal zijn. Dit geldt vooral als je langetermijnsucces wilt behalen op TikTok en niet alleen wilt zitten scrollen op de app, hoe verleidelijk dat ook kan zijn uiteraard! Wanneer je je bedrijf promoot op TikTok, is het doel om video’s te produceren die de for-you sectie halen. Dit werkt op een vergelijkbare manier als de aanbevolen pagina’s op andere sociale mediaplatforms.

Kun je als klein bedrijf adverteren op TikTok?

Op dit moment hebben kleinere bedrijven nog geen toegang tot advertentiemogelijkheden op TikTok, simpelweg omdat er nog geen geautomatiseerd advertentieplatform zoals dat van Facebook en Instagram beschikbaar is op dit platform. Zo’n platform zou het voor kleinere adverteerders gemakkelijker en goedkoper maken om te adverteren. Aan de andere kant hebben grotere bedrijven momenteel wel mogelijkheden om rechtstreeks met TikTok samen te werken door middel van verschillende hashtags te gebruiken, wat een hele goede strategie is overigens. Kleine bedrijven kunnen wel likes kopen Tiktok om zo meer populariteit te krijgen. We verwachten echter dat in de nabije toekomst adverteren op TikTok toegankelijker zal worden.

Hoe kun je opvallen als bedrijf zijnde op TikTok?

Eigenlijk is dat vrij simpel, zo veel mogelijk content creëren met je bedrijf. Er zijn een hoop manier hoe je dit kunt doen, we vertellen je hieronder er meer over:

Hashtags

Zoals eerder gezegd, zijn hashtags van groot belang op TikTok. Je kunt meedoen aan challenges, die meestal worden gekoppeld aan bepaalde liedjes. Wanneer jouw video wordt opgemerkt onder zo’n hashtag en verschijnt in de for-you feed van andere TikTok gebruikers, kan dat leiden tot meer volgers voor jouw pagina. Het is erg tof hoe snel je kunt groeien met slechts een opvallende video!

Zorg ervoor dat je een community opbouwt

Op TikTok draait het niet om het interesse wekken van consumenten, maar ook om het vergroten van je bekendheid. Het beste is om te beginnen met het opbouwen van een community door leuke of serieuze video’s te delen. Als je te veel de nadruk legt op commerciële dingen, is de kans groot dat je eindigt met slechts een kleine hoeveelheid volgers. Als je daarentegen tijd en moeite steekt in het creëren van inhoud, kun je een grote community opbouwen, waar je later veel profijt van hebt.

Speel in op trends

Trends kunnen snel populair worden op TikTok, of het nu gaat om een TikTok challenge of een bekend deuntje. Je kunt zomaar populair worden op dit platform. Als je TikTok gebruikt voor zakelijke doeleinden, kun je je zichtbaarheid vergroten en nieuwe klanten aantrekken door een eigen draai te geven aan de nieuwste trends. Dus als je op TikTok bent om je assortiment haarverzorgingsproducten te promoten, is het een slim idee om mee te doen aan bijvoorbeeld de Beautiful Hair Challenge, waarbij mensen hun prachtige haar laten zien. Als je TikTok gebruikt om meer mensen naar je sportschool te trekken, kun je een serie video’s maken waarin je medewerkers populaire TikTok-dansroutines uitvoeren, op deze manier trek je de juiste doelgroep aan.

Zorg dat je publiek enthousiast wordt over je producten

Het aantal kijkers op TikTok is niet het enige dat telt. Als je video’s je volgers niet enthousiast maken over je bedrijf, zal je TikTok-strategie niet werken om meer bekendheid of winst te genereren. Daarom is het essentieel om bij het maken van video’s ervoor te zorgen dat ze je producten of diensten op een boeiende manier presenteren, zodat je publiek geïnteresseerd raakt.

Reacties