Sander Wijdemans
10 juli 2020 10:18
door Sander Wijdemans
Channel:
Marketing

Een persbericht versturen: 5 tips en tricks

Voor jou als ondernemer is het een belangrijk moment: er is nieuws omtrent jouw bedrijf, dienst of product en dit wil je wereldkundig maken met een persbericht. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw persbericht wordt opgepikt? Met deze 5 tips schrijf en verstuur je een goed persbericht, zodat je jouw kansen vergroot dat deze wordt geplaatst.

Start met het nieuws

Persbericht versturen? Dat doe je omdat je iets nieuws te melden hebt. Val direct met de deur in huis en begin je persbericht met het belangrijkste nieuws. Dit vat je samen in enkele zinnen. De ontvanger moet direct zien waar het over gaat, dus zorg ervoor dat je hetgeen je bericht nieuwswaardig maakt niet verstopt ergens in het midden van het persbericht. Door antwoord te geven op de klassiekers: wie, wat, waar, wanneer en hoe weet je zeker dat je geen belangrijke informatie vergeet te vermelden. Een persbericht schrijven is moeilijker dan het op het eerste gezicht lijkt. Je kunt ook een professioneel persbericht laten schrijven.

Duidelijke onderwerpregel

Zoals je misschien zelf wel weet van je e-mail marketing inspanningen, belanden erg veel mailtjes direct in de prullenbak. Jij opent zelf toch ook niet alle berichten die je krijgt? Door jouw persbericht een duidelijke onderwerpregel te geven zorg je ervoor dat je e-mail gelezen wordt. Start met: ‘Persbericht:’ gevolgd door een sterke kop. Het is in een opslag duidelijk waar jouw bericht over gaat. Zinnen als ‘Aan de redactie’ of een clickbait-achtige kop kun je beter vermijden.

Zet het persbericht in de tekst

Zet het persbericht altijd in de tekst van de e-mail én voeg deze toe als bijlage. Journalisten hebben er een hekel aan om alleen een bijlage te ontvangen omdat ze daardoor veel meer tijd kwijt zijn, omdat ze niet even snel het persbericht kunnen scannen. Je hoeft deze mail ook niet op te maken. Gewoon een simpele tekst voldoet.

Wees bereikbaar na het versturen

De kans is groot dat journalisten nog wat vragen hebben na het lezen van jouw persbericht. Sluit het persbericht dan ook altijd af met contactgegevens van mensen die bereikbaar zijn voor commentaar en vragen. Geef niet alleen het vaste nummer als jouw kantoor alleen binnen kantoortijden geopend is, maar vermeldt ook mobiele nummers. Deze mensen moeten op de dag dat je het persbericht verstuurd ook daadwerkelijk bereikbaar zijn en niet de hele dag in bespreking zitten of een dagje vrij hebben.

Gebruik bcc

Gebruik altijd het bcc-veld als je het persbericht naar meerdere ontvangers stuurt. Als je deze e-mailadressen in het cc-veld invoert, kan iedereen zien wie het bericht heeft gekregen. Als journalisten hier 10 andere kranten zien staan gaan ze er sneller vanuit dat iemand anders het bericht wel print. Daarnaast staat het onprofessioneel en is het vervelend als je ongevraagd andermans e-mailadres bekend maakt. Dit kan zelfs onder de noemer datalek vallen.

Heb jij hulp nodig bij het schrijven van een persbericht? Schakel een gespecialiseerd tekstbureau in!

Reacties