Hans van Schip
4 juni 2013 09:20
door Hans van Schip
Channel:
Direct Marketing

SEO: Focus minder op linkbuilding en meer op gebruiksvriendelijkheid plus Social Media

Bij de optimalisatie voor zoekmachines (SEO) begaan we nog steeds veel vergissingen, aldus Google. Gisterenavond behandelde Matt Cutts van Google 3 van de meest voorkomende misvattingen bij SEO’s. Een korte toelichting voor jouw zoekmachine marketing en met name de zoekmachine optimalisatie.

Regelmatig behandelt Matt Cutts van Google vragen van gebruikers en webmasters. Zo ook gisterenmiddag, inmiddels avond bij ons, waar hij aan de hand van de vragen ingaat op 3 misvattingen die men heeft met betrekking tot Google en zoekmachine optimalisatie.

Je kan de hele video van Google’s Matt Cutts bekijken. Daaronder heb ik samengevat wat hij vertelt en geef ik uitleg en toelichting die je bij de bouw, het design en de optimalisatie van jouw website, webshop of webwinkel kan gebruiken.

Het verschil tussen algoritme updates en het vernieuwen van data

In de video legt Matt uit wat volgens Google één van de grootste misvattingen is binnen zoekmachine marketing. SEO’s verwarren vaak het verfrissen van de data, zogenaamde “data refresh”, met een algoritmische update. Een algoritme-update betekent dat Google het algoritme verandert dat bepaalt hoe de zoekresultaten worden gerangschikt, geïndexeerd of gefilterd. Bij het vernieuwen van data bewerkt of wijzigt Google de gegevens welke het algoritme van Google gebruikt. Dat algoritme verandert dan dus niet.

Recent is er een Penguin-update aangekondigd en dat is een algoritme-update. Dit is een “echte” verandering met betrekking tot de werking van het algoritme. Vorig jaar hebben we Penguin 2 en Penguin 3 gehad en dat waren gewoon vernieuwingen van gegevens. Google noemde dat in haar aankondiging op Twitter ook een “data refresh”.

Waarvoor dienen Panda- en Penguin- Updates?

Zijn updates van Panda en Penguin alleen bedoeld om de omzet en winst van Google te verhogen zoals vaak in complot theorieën op fora beweerd wordt? Natuurlijk niet legt Matt Cutts uit. Dat is korte termijn denken en grote onzin. Het gaat om verbeteren van de ervaringen van gebruikers zodat zij goede resultaten krijgen, tevreden zijn en dus trouw blijven aan Google en regelmatig terugkomen. Die lange termijn filosofie is waar het om gaat en daarom worden updates in het algoritme voor de organische zoekresultaten volledig gescheiden van omzetdoelstellingen.

Hij onderstreept dit door er aan toe te voegen dat bij de laatste update van Panda er zelfs een daling in omzet was.

SEO: Focus te veel op Link Building en zoekmachines!

In het laatste deel van de video wordt uitgelegd dat er bij ontwikkelen en onderhouden van websites en webwinkels vaak teveel naar zoekmachines gekeken wordt, met name wordt er teveel nadruk gelegd op LinkBuilding. hierdoor wordt er te weinig aan de gebruikers gedacht en dit is nu juist waar Google wel naar kijkt. Je kan dus beter meer tijd besteden aan sociale media en andere mogelijkheden om jouw website of webshop onder de aandacht te brengen en te houden.

Omdat het om de gebruiker draait zijn gebruiksvriendelijkheid, de “usability”, en de waarde die er aan de inhoud van de site gegeven wordt, delen van content op Social Media, het belangrijkst voor Google.

top 10 ranking factoren Google

De top 10 ranking factoren van Google


In de top 10 van ranking factoren zijn er 6 punten die geheel of gedeeltelijk met Social Media te maken hebben. Hierboven zie je ze.

Hierover heb ik onlangs nog een workshop verzorgd en weer verbaasde ik mij erover dat veel ondernemers die “waarde” van Social media niet of te weinig kennen. Leg de focus dus op het design en het gebruik van de site of webwinkel met een zwaartepunt op de toepassingen met betrekking tot Social media. Je vindt zeer veel informatie hier op het Bedrijven Blog, maar vragen mag altijd. Doe dat het liefst via de reactie mogelijkheid hieronder zodat iedereen er wat van opsteekt 😉
In een ander artikel geef ik alle belangrijke ranking factoren voor Google in 2013 in een up 2 date tabel met Nederlandse toelichting en uitleg.

Reacties