Clement Keyzer
12 april 2013 12:41
door Clement Keyzer

Starten met Google Analytics

installeren van Google Analytics

Hoe installeer je Google Analytics op jouw website of webwinkel? Hoe analyseer je alle data en traffic die je door Google Analytics krijgt? Hoe vertaal je webstatistieken naar acties? In dit artikel help ik met het starten met Google Analytics.

Hieronder informatie en tips om webanalytics te gebruiken, je website of webwinkel te optimaliseren voor zoekmachines, Google, en zo meer verkoop en leads te halen.

We beginnen met de start. Als je zelf alles doet met betrekking tot jouw website of webwinkel, kan je aan de hand van de onderstaande punten Google Analytics installeren en starten met analyseren en optimaliseren.
Dit is echt voor beginners bedoeld en wordt in eenvoudige taal uitgelegd. Uitgebreide inside artikelen over GA voor gevorderde gebruikers zijn er al voldoende. Daarover wellicht in een volgende post van mij meer 😉

Google Analytics installeren

Het begint natuurlijk met de installatie van google Analytics. Een account, mocht je die nog niet hebben, maak je op de site van Google Analytics. Je krijgt dan per website een accountnummer dat als volgt is opgebouwd UA-1234567-1.
Om juist en precies het verkeer op de website te meten moet de tracking code van Google Analytics met jouw eigen accountnummer op elke pagina van de website terug te vinden zijn. Dit controleer je eenvoudig door ergens op de website de rechter muisknop te klikken en “bron weergeven” te kiezen. In een nieuw venster zie je de HTML code van de website. Scroll daar doorheen. Net voor de code “/body” moet je dan het volgende stukje tracking code zien:

var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push([‘_setAccount’, ‘UA-8274963-1’]);
_gaq.push([‘_trackPageview’]);
(function() {
var ga = document.createElement(‘script’); ga.type = ‘text/javascript’; ga.async = true;
ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://ssl’ : ‘http://www’) + ‘.google-analytics.com/ga.js’;
var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
})();

Het GA accountnummer ‘UA-8274963-1’ in deze tekst is natuurlijk voor elke website of webwinkel uniek. Deze is van Keyware.nl, mijn eigen website. Bij jou moet hier jouw eigen GA accountnummer staan.

Inrichten van Google Analytics

Om veel (onnodig) zoekwerk en frustaties te voorkomen is een goede organisatie van de Google Analytics account zeer belangrijk. Je kan meerdere profielen in 1 account beheren. Verschillende websites en webwinkels of meerdere profielen voor dezelfde website.

aantal TIPS bij inrichten analytics:

– Als je ook met Adwords werkt, maak dan voor elke Adwords account een aparte GA account aan.
Koppel elke Adwords account met de betreffende Analytics account om zo ook de kosten en resultaten te kunnen analyseren.
– Importeer dan de ingestelde doelen in Google Analytics in je Adwords account( zie volgende stap). Zo krijg je snel en makkelijk overzicht van conversies, conversieratio’s en kosten per conversie van je Adwords campagnes. Gebruik de Adwords data inzake zoekwoorden ook voor optimalisatie aan de hand van Analytics omdat daar niet alle data meer volledig is, de zogenaamde “not provided” KeyWords. hoe je dat doet lees je hier in een recente uitleg door SEOmoz.
– Meerdere profielen voor dezelfde website: Maak een profiel waar je alles meet en maak daarnaast seperate profielen. Bijvoorbeeld een filter waar je alleen richt op een bepaald gedeelte van de website, bijvoorbeeld de support of een geĂŻntegreerde webshop.

Google Analytics dashboard

Overzichtscherm Google Analytics


Dashboards in GA

Je kan jouw eigen dashboard samenstellen waarin je precies opneemt wat jij graag snel wil bekijken. Dit bepaal je zeer eenvoudig en helemaal zelf, zodat je niet voor elk dingetje of bijvoorbeeld dagelijks terugkerende vragen in de data moet duiken. Ga naar het betreffende deel, rapport, binnen analytics. Dit zie je in de verticale lichtgrijze kolom. Kies daar bijvoorbeeld overzicht bezoekers. Deze opent zich aan de rechterzijde. Bovenaan klik je dan op “toevoegen aan dashboard” en het betreffende overzicht / rapport wordt aan dit dashboard toegevoegd.

Je kan meerdere dashboards samenstellen en gebruiken en doe dit dus ook om het jezelf en/of anderen binnen jouw bedrijf gemakkelijk te maken en altijd de juiste data direct bij de hand te hebben.
Wil je het heel gemakkelijk dan verwijs ik je graag naar seoguru die begin dit jaar het optimale SEO Google Analytics Dashboard heeft samengesteld. Deze mag je gratis downloaden en gebruiken.

Doelen instellen

Spreekt natuurlijk voor zich. Je moet weten hoe succesvol bepaalde bezoekers zijn. Dat doe je door doelen te formuleren en doelen in te stellen binnen de Google Analytics account. Je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan verkopen, aanmelding voor nieuwsbrief, downloads en leadgeneratie. Jouw doelen bepaal je uiteraard zelf het best.
Je moet bedanktpagina’s gebruiken die een unieke url moeten hebben. Per doel dus een aparte bedankpagina. Gebruik die bedanktpagina’s ook om bezoekers terug te leiden naar bepaalde delen van jouw website of webwinkel of voor cross-selling. Het hoeft echt niet zo’n lege pagina te zijn. Laat je creativiteit erop los.

Maak doelen aan door in het overzicht met profielen achter het profiel waar het om gaat op “bewerken” te klikken. Ga dan naar het kader “doelen” om jouw doelen in te voeren.
Voor webwinkels / webshops heeft google Analytics een e-commerce functionaliteit. Daar moet je wel wat technische aanpassingen doen aan de GA tracking code. In de meeste en veel gebruikte CMS pakketten is dit allemaal heel eenvoudig of zelfs automatisch geregeld. Dan ben je met een paar klikken klaar en kan dan het effect van verkeer en verkeersbronnen op de verkoop perfect zien. Denk bijvoorbeeld aan welk zoekwoord de meeste verkoop oplevert.

Ga met Website Analytics aan de slag met behulp van bovenstaande punten. Ga alle mogelijkheden en functies die je in GA ziet bekijken en ermee experimenteren. Er zal een wereld voor je opengaan en als je wat meer ervaren wordt kom je steeds weer op andere ideeën waarmee je meer omzet gaat genereren.

Hier op het Bedrijven Blog Nederland zijn er verschillende specialisten die dieper op de materie ingaan als je eenmaal wat ervaring hebt. Er zijn ook uitgebreide analytics pakketten die nog meer mogelijkheden geven en vaak eenvoudiger zelf te gebruiken zijn. Voor zowel deze pakketten of hulp bij Google Analytics mag je mij altijd benaderen. Jouw (hulp)vraag hieronder achterlaten zodat Ă©Ă©n van de specialisten bij Bedrijven Blog Nederland deze hier ook direct kan beantwoorden mag natuurlijk ook.

Reacties