Sander Wijdemans
10 mei 2019 08:44
door Sander Wijdemans
Categorie:
Marketing

3 niet te missen SEO-trends voor 2019

3 niet te missen SEO-trends voor 2019

Steeds meer bedrijven zijn zich er van bewust dat SEO een uiterst belangrijk onderdeel is van de digitale marketingstrategie. Om niet achter te blijven bij de concurrentie, moeten marketingafdelingen effectief en innovatief omgaan met SEO. Niet voor niets is het volgen van een SEO training erg populair. De ontwikkelingen op het gebied van SEO gaan echter razendsnel. Het nieuwe jaar is al weer enige tijd geleden begonnen en het is daarom tijd om de balans op te maken; welke trends en ontwikkelingen zien we op het gebied van SEO? Wat we in 2019 in ieder geval achter ons moeten laten is linkbuilding via startpagina’s en het automatisch genereren van content. Wat dan wel werkt? Lees hieronder de 3 niet te missen SEO-trends voor 2019.

1. SEO 2019; van content naar context

Nog niet zo lang geleden was het schrijven van zoveel mogelijk SEO teksten een goede strategie. In 2018 zagen we echter al dat het niet meer volstaat om zomaar wat teksten bomvol zoekwoorden te schrijven. Ook in 2019 zien we dat het steeds belangrijker wordt dat de content waarin die zoekwoorden staan, waardevol is. Niet het aantal strategisch geplaatste zoekwoorden zijn van belang, maar de inhoud van de tekst. Het schrijven van een vreemde zin of irrelevante informatie om maar zoektermen te integreren, wordt in 2019 steeds vaker afgestraft. Je kunt je dus als SEO-schrijver beter focussen op het schrijven van een goed artikel. In het komende jaar gaan de zoekmachines namelijk steeds meer kijken naar het gedrag van de bezoeker en niet naar de zoekwoorden op je website. Vinden bezoekers jouw content daadwerkelijk interessant? Het strategisch integreren van zoekwoorden wordt hierdoor steeds minder relevant.

2. Voice search

Dit jaar zien we ook dat de manier waarop we zoekmachines gebruiken, flink aan het veranderen is. Zo wordt er steeds vaker gebruik van Voice Search. Siri en Google’s assistant krijgen het steeds drukker met het beantwoorden van met de spraakfunctie opgenomen zoekopdrachten. Momenteel wordt hier nog met name gebruik van gemaakt via mobiele telefoons, maar de verwachting is dat Voice Search op steeds meer apparaten terrein zal winnen. Het gevolg hiervan is dat gebruikers niet meer zoeken op een bepaalde zoekterm of een combinatie van zoekwoorden, maar hele zinnen of vragen gaan formuleren. Het is belangrijk om hier als SEO-schrijver op te anticiperen. Veel bedrijven focussen zich immers nog volledig op geschreven zoekopdrachten, terwijl steeds meer zoekopdrachten een gesproken vraag bevatten.

3. Structured Data

De laatste belangrijke SEO-trend die we hier behandelen, betreft het toenemende belang van Structured Data. Het op orde brengen van je Structured Data schema’s, zorgt er namelijk voor dat zoekmachines zoals Google jouw website beter begrijpen. Het is daarom erg belangrijk om je in 2019 te verdiepen in de werking hiervan. De ontwikkelingen op dit gebied gaan ontzettend snel en Google hechts steeds meer belang aan een organische benadering van SEO. Zorg er daarom voor dat jouw website aangepast is aan de gebruiker. Creëer enkel relevante en nuttige content en beheer je Structured Data via Google Search Console.

Reacties