Sander Wijdemans
1 oktober 2017 08:00
door Sander Wijdemans
Categorie:
Marketing

7 redenen waarom goede productfotografie cruciaal is voor jouw webshop

Met de opkomst van online winkelen is de manier waarop een consument een product beoordeeld ook sterk veranderd. Dit gaat tegenwoordig bijna uitsluitend nog vanaf een plaatje. Je kunt je dus wel indenken hoe belangrijk dit plaatje is. Toch is dit nog lang niet bij iedereen doorgedrongen. Hier vind je 7 redenen waarom goede productfotografie belangrijk is.

1 Denk aan het doel
Bedenk eerst waarom je foto’s maakt. Is dit omdat het er nu eenmaal bij hoort? Of wil je er je consument mee over de streep trekken? Het kan bijna niet anders of het is dat laatste. Je kunt je dan dus ook bedenken waarom een goede foto van groot belang is.

2 Meer conversie
Niet alleen wil je die klanten die toch al op zoek waren naar het product definitief over de streep trekken. Bij voorkeur pak je ook een aantal consumenten mee die nog niet eerder aan het product dachten. Het maken van een goede foto kan dan helpen. Zeker wanneer je dit laat doen door een freelance grafisch ontwerper.

3 Eerste indruk
Het helpt de consument zeer om een goed beeld te vormen als er ook daadwerkelijk een goed beeld is. Bedenk je namelijk maar eens hoe belangrijk de eerste seconden zijn om je oordeel te vellen. Wil je dat klanten dit doen over een wazige foto of over een glanzende sfeerfoto?

4 De beleving
Niet alleen de eerste aankoop van een klant is belangrijk. Ook de volgende en die daarna zijn van belang. Je wilt natuurlijk dat al deze aankopen bij jou worden gedaan. Het is dan ook belangrijk dat de klant zich in jouw webshop thuis voelt. Dat doe je door er een fijne beleving van te maken. Goede foto’s zijn daar een belangrijk onderdeel in.

5 Volledigheid
Wat vooral een voordeel van foto’s is, is dat ze een volledig beeld geven. Mits je ze op de juiste manier maakt natuurlijk. Je kunt iets nog zo gedetailleerd omschrijven, maar dan nog zegt een beeld meer. Laat je hier dan ook bij helpen door een professional zoals bijvoorbeeld IdeaVisible.

6 De presentatie
De manier waarop jouw webshop eruitziet zal ook iets zeggen over jou en jouw onderneming. Dit betekent dus dat de foto’s ook een soort presentatie zijn. Dit is vergelijkbaar met een salespitch of een sollicitatiegesprek. Je wilt dan ook dat dit optimaal is om de resultaten te boeken die je wenst.

7 Zorg voor de leveranciers
Je wilt je leveranciers ook graag tevreden houden. Dat kan je ook voor een deel doen door ze in de spotlight te zetten in jouw webshop. Mooie, strakke, aansprekende foto’s zijn hier natuurlijk een ideaal middel voor. Het is dus ook een vorm van relatiemanagement om voor goede foto’s te zorgen.

Reacties