Sander Wijdemans
27 juli 2021 14:51
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-nieuws

Denk duurzaam, denk lokaal

#Advertorial

Koeriers, vertegenwoordigers en andere chauffeurs sjezen het ganse land door om producten en diensten op de plaats van bestemming te krijgen, terwijl een en ander ook bij wijze van spreken om de hoek verkrijgbaar is. Waarom is het beter om samen te werken met stadsgenoten dan met een bedrijf aan de andere kant van Nederland?

Denk duurzaam, denk lokaal

De vele voordelen van een bedrijfs(bak)fiets

Allereerst willen we graag het milieu in acht nemen door minder transport op gang te brengen. Wie lokaal denkt, heeft voor zijn bedrijf niet eens een auto nodig. Een (bak)fiets kan binnen een middelgrote stad ook als vervoermiddel dienen. Je komt ermee tot voor de deur, waar auto’s in autoluwe steden buiten de centrumring geparkeerd moeten worden. Je draagt een steentje bij aan de frisse lucht, nu en in de toekomst. Je krijgt beweging. En wat te denken van de kosten? Naast de goedkopere aanschaf mijd je de kosten van een autoverzekering. Dat zijn heel veel vliegen in één klap, terwijl je het commerciële aspect – een bedrijfsfiets wekt sympathie – ook niet moet uitvlakken.

Wederzijdse gunfactor

Samenwerking gebeurt sneller en soepeler met iemand die je zo nu en dan in het echt spreekt, dan met een anoniem bedrijf aan de andere kant van het land. Je komt elkaar tegen, maakt eens een praatje over het weer, loopt tegen dezelfde probleempjes aan. Kortom, je schept een band en beide partijen zijn eerder geneigd iets voor elkaar te betekenen. De proef op de som: maak voor de lol eens een rondje door de stad en vraag bij allerlei bedrijven of ze een bijdrage willen leveren voor een prijsvraag die online door veel locals wordt gezien. Dikke kans dat je terugkeert met handenvol kleine geschenkjes, die bij elkaar een mooi prijzenpakket vormen. Zij dragen bij aan het prijzenpakket, jij gunt hen wat reclame op je sociale kanalen.

Sympathieke uitstraling

Bij zichtbare lokale samenwerking komt wederom de sympathie van de consument om de hoek kijken als fijne en belangrijke bijkomstigheid. Als een bioscoop een borrelplank met kaasjes van de plaatselijke kaashandel en een fles wijn van de lokale slijter aanbiedt tijdens de film, treedt er herkenning op: lekker en leuk, want ‘Hee, die kennen we’! Een restaurant dat een nabijgelegen groentekwekerij vermeldt bij het serveren van de antipasti, een voetbalclub die lokaal bier tapt, een concert dat mede mogelijk gemaakt wordt door de muziekwinkel in de binnenstad en dat voorafgegaan wordt door een instore optreden bij de platenzaak, enzovoorts. En wie verzorgt eigenlijk de artiestencatering? Zo komt een stedelijke kettingreactie op gang. Kortom: lokaal denken is niet alleen duurzaam op milieugebied, maar ook op de lange termijn voor je bedrijf.

Reacties