Sander Wijdemans
24 september 2020 08:13
door Sander Wijdemans
Channel:
Marketing

Dit is hoe je TikTok inzet voor jouw marketing

Vraag jij je af of TikTok-marketing voor jouw merk zou kunnen werken? Met meer dan 800 miljoen maandelijkse actieve gebruikers en een gemiddelde dagelijkse kijktijd van 52 minuten, is TikTok officieel het populairste nieuwe platform in de sociale media-scene.

Niet alleen tieners maken gebruik van TikTok. Gebruikers van alle leeftijden sluiten zich dit jaar aan bij het TikTok-fenomeen, met beroemdheden, influencers, jongeren en jongvolwassenen in de mix. TikTok kan zeer interessant zijn voor jouw bedrijf. Dit is hoe je TikTok inzet voor jouw marketing.

Wat is TikTok?

TikTok is een sociaal netwerk voor het delen van video’s dat voor het eerst massaal in de smaak viel bij GenZ-gebruikers en vooral bekend staat als de thuisbasis van virale danstrends, uitdagingen en lipsynchronisatievideo’s.

Voor millennials kan TikTok aanvoelen als een heropleving van Vine: het 6-seconden-looping-platform voor het delen van video’s dat in 2017 tot stilstand kwam. Veel bekende content creators op TikTok begonnen hun carrière op Vine. Maar in tegenstelling tot Vine heeft TikTok sinds de lancering in 2016 een fenomenale groei doorgemaakt en met meer dan 800 miljoen actieve gebruikers is het hard op weg een van de meest populaire sociale netwerksites te worden.

Waarom is TikTok waardevol voor jouw bedrijf?

TikTok maakt momenteel een periode van exponentiële groei door, wat betekent dat er een enorm publiek klaarstaat om te worden aangeboord door creatieve en sneldenkende merken. Er zijn al merken aan het overstappen naar marketing via TikTok. Hier kan een gigantische beloning op het gebied van naamsbekendheid tegenoverstaan, zonder dat er een grote investering nodig is. 

Zo heeft bijvoorbeeld de Amerikaanse krant The Washington Post in minder dan een jaar tijd meer dan 400.000 volgers verzameld. Hierdoor positioneren ze zichzelf als een creatieve krachtpatser waarmee ze mogelijk hun bereik verschuiven naar een nieuwe, meer globale en jongere demografie.

Viral gaan

‘Wat zeer interessant is aan TikTok, is dat het speelveld redelijk eerlijk verdeeld is wanneer het aankomt op het bereiken van een viral status op de app. In tegenstelling tot Instagram of YouTube kunnen zelfs accounts met nul volgers miljoenen views op een nieuwe video krijgen. Content is dus echt koning op TikTok!’ vertelt Patricia van Schagen, expert op het gebied van social media marketing en content creator voor het digitale platform Adviesjagers.nl. 

Hierdoor hoef je dus niet eerst zeer veel content te creëren en in een langzaam tempo je volgers op te bouwen, maar kun je al helemaal vanaf het begin viral gaan met de juiste content. De tijd van het posten maakt ook minder uit dan bij andere social media kanalen. Redenen genoeg dus om vroeg in te springen op deze nieuwe trend!

Deze content werkt

Ten slotte een tip met betrekking tot de content die je deelt op TikTok. In tegenstelling tot andere sociale netwerken heeft TikTok een enorme trendcultuur. Dus hoewel originele, creatieve videoconcepten goed kunnen werken, zijn de best presterende TikToks vaak degene die gemakkelijk door de massa kunnen worden gerepliceerd, of een spin-off zijn van een bestaande trend.

Reacties