Sander Wijdemans
16 november 2022 13:00
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-nieuws

Duits personeel nodig? Zo wordt het een makkie!

Steeds meer bedrijven werken met Duits personeel. Dat is niet zo gek: Nederland vergrijst, de personeelstekorten worden steeds groter en geschoold personeel vinden is lastig. Hoe kom je eigenlijk aan Duits personeel? En wat zijn de do’s en de don’ts?

Een recruiter in Duitsland vinden

Wanneer je op zoek bent naar Duits personeel, is het handig om een Duitse recruiter in de arm te nemen. Een Duitstalig Recruitment bedrijf kan je helpen om de juiste deuren te openen. Deze weet precies waar de kansen liggen voor jouw bedrijf, hoe de ideale kandidaat eruitziet en hoe je deze ideale kandidaat binnenhaalt. De Nederlandse manier van communiceren sluit vaak niet goed aan bij de Duitse manier van communiceren.

Een recruiter in Duitsland werkt met native Duitse consultants die het belang kennen van een goede match tussen de medewerker in Duitsland en de Nederlandse werkgever. Dat werkt door in het hele traject: van het strategische advies, de recruitment van de Duitse werknemer, tot het opstellen van een werkgeverscontract.

Ga op zoek via XING

Je vindt Duits personeel het snelst via het sociale netwerk XING. Het wordt gezien als de Duitse variant van LinkedIn. De meeste bedrijven in Duitsland bieden vacatures dan ook liever aan via XING dan LinkedIn. Andersom werkt het ook: je vindt hier als bedrijf veel mensen in verschillende branches. Die mensen kun je direct aanspreken met een aanbod.

Houd het eerste contact zakelijk. Vertel iets over je bedrijf, waar je naar op zoek bent en wat je te bieden hebt. Korte reacties zijn prima. Pas als het gesprek verder vordert, kun je een telefonisch gesprek of een face-to-face gesprek inplannen.

Stuur berichten en mails in het perfect Duits

Duitsers zijn mensen die van orde en regelmaat houden. Je slaat dan ook een enorme modderfiguur als je in Google Translate-Duits een bericht of een e-mail stuurt waarin je aangeeft dat je op zoek bent naar personeel. Het is daarom beter om een vertaler of een recruiter in te huren, die Duits als moedertaal heeft. Ook een accountmanager Duitsland kan van pas komen. Op die manier toon je aan dat je een professioneel bedrijf bent, die klaar is om serieus zaken te doen.

Kom direct ter zake

Waar we in Nederland over koetjes en kalfjes spreken, met het weer als ijsbreker, komt men in Duitsland het liefst snel ter zake. Leg dus snel uit waar je als bedrijf voor staat en waar je naar op zoek bent. Schroom niet om ook meteen het salaris of arbeidsvoorwaarden te vermelden. De Duitse markt is een echte werknemersmarkt, dus wees voorbereid op stevige onderhandelingen.

Reacties