Hans van Schip
25 november 2014 14:25
door Hans van Schip
Channel:
Marketing

Het nieuwe Fundraising is FUNraising! Waarom blijkt uit dit gesprek met Klimmenaardaaro.

Fundraising, Crowdfunding en Online Funding horen we momenteel regelmatig voorbijkomen. Af en toe komen wij een bijzonder project tegen dat we graag onder de aandacht brengen. Zo spraken we met Gideon Tailleur van G-tail.nl, initiatiefnemer Klimmenaardaaro.

Het enthousiasme waarmee Gideon het verhaal van Klimmenaardaaro vertelt is enorm en de “fun”, die hij er zelf in heeft en die hij er bewust instopt, spat er vanaf. Fundraising moet volgens G-tail dan ook vooral FUNraising zijn. Met fun, humor en enthousiasme gaan de ondersteunende acties en projecten die je voor de fundraising organiseert en online zet beter en sneller viral zodat je meer succes haalt voor het doel waarvoor de fundraising bedoeld is.

Hieronder zie je het gesprek dat wij hierover hadden met Gideon Tailleur over Fundraising en Klimmenaardaaro!

Klimmenaardaaro, leuke naam, wat is het?

Het is de naam van mijn marketing concept. Opgericht om geld in te zamelen voor War Child. Op 28 januari zal ik namelijk de Kilimanjaro beklimmen voor War Child samen met 100 andere klimmers. Om aan deze beklimming mee te mogen doen moet je minimaal 2400,- inzamelen per persoon.

Een marketing concept, dat klinkt heel commercieel voor fundraising?

Fundraising is Funraising, aldus Gideon van Klimmenaardaaro!Ja klopt en dat is het ook. Het mag dan wel een goed doel betreffen, vandaag de dag is naar mijn inziens alleen vragen om te doneren niet meer genoeg. Laatst keek ik bijvoorbeeld TV, in het reclameblok kwamen drie goede doelen achter elkaar over kinderen (KIKA, MAMAS en “het vergeten kind”). Onderscheiden dus!

Met mijn concept wil ik merk en mens dichter bij elkaar brengen op een sympathieke manier. Merken kunnen doneren in de vorm van:

  1. Product(en)
  2. Tijd
  3. Geld

De toegevoegde waarde van mijn concept is dat ik als marketeer iets teruggeef aan het bedrijf/merk dat doneert. Waar merken normaal alleen een goed doel steunen op een passieve manier, probeer ik ze er nu op een actieve manier bij te betrekken.

Heb je leuke voorbeelden hiervan?

Klimmenaardaaro: Gideon doet hoogste abseil van Nederland

Klimmenaardaaro: Gideon doet hoogste abseil van Nederland

Jazeker, mijn eerste voorbeeld is de bootcamp club, Boo(s)tcamp Amsterdam. Die doneert een les aan Klimmenaardaaro, waarop mensen zich kunnen inschrijven en “gratis” mee kunnen doen aan de bootcamp. We vragen de mensen wel te doneren aan War Child. Voor de bootcamp club is dit ook weer een leuke en sympathieke manier van zichzelf promoten. En voor mensen voelt het niet als doneren.

Ook heb ik de beste hockeyster ter wereld, Ellen Hoog, weten te overtuigen om een 1-tegen-1 te hockeyen tegen mij. Dit zorgde voor veel publiciteit, maar is ook goed voor haar naam. En zij doneert weer een hockeystick die ik kan veilen.

Echter de meeste publiciteit heb ik behaald met de hoogste abseil ooit gedaan in Nederland. Één van de andere deelnemers van de beklimming, Job Blom eigenaar van Behold, had dit bedacht voor War Child. De abseil vond plaats in Rotterdam vanaf het Nationale Nederlanden gebouw. Ik had bedrijven benaderd met de vraag mij te sponsoren.

Het ossenworst merk “Amsterdammertje” hapte toe toen ik ze de titel voorschotelde: “Amsterdammertje verovert nu ook Rotterdam?”.
Dit vonden ze mooi en was hun € 400,- waard. Kassa dus voor War Child! En Amsterdammertje kwam met hun ossenworst uitgebreid in de media terecht!

Je bent dus niet de enige die zich bezighoudt met fundraising?

Nee, alle 100 mede beklimmers houden zich op hun manier bezig met fundraising. Vanuit War Child is de stunt georganiseerd om te abseilen om zo geld in te zamelen. En dit is gelukt.
Uiteindelijk hebben we namelijk alleen al met de abseil bijna €12.000,- opgehaald. Mijn toegevoegde waarde was alleen dat ik met deze guerrilla actie extra publiciteit heb gegenereerd voor zowel het merk als de abseil zelf.

Maar het uiteindelijke doel van de Kili-challenge is om €300.000,- op te halen met zijn allen. We zitten nu ongeveer op de helft.

Een bootcamp club doneert tijd aan War Child. Mensen kunnen dan “gratis” meedoen aan de bootcamp, maar we vragen de mensen wel te doneren aan War Child.

Hoe nu verder met Klimmenaardaaro, 28 januari is nog ver weg?

Veel conditie trainingen, ik kickboks twee keer per week voor mijn conditie. De video hieronder waar ik uitleg geef laat dat mooi zien 😉 Maar ook zal ik nog leuke acties bedenken en initiëren. In ieder geval heb ik nog een bowling toernooi op het programma. Bowling centrum Knijn heeft aan War Child drie bowling banen gedoneerd voor een uur.

En ook zal ik nog een veiling organiseren met allemaal mooie spullen en als klapper de hockeystick van Ellen Hoog! Ik ben overigens nog op zoek naar een kunstenaar die voor mijn project een kunstwerk wil maken met de thema´s War Child, Vrede en Kilimanjaro. En als het heel creatief kan dan ook het thema “what´s in it for me?”.

Is dat alles wat je onze lezers wilt vragen?

Ja eigenlijk wel. In mijn voorgaande praatje lijkt het alsof het allemaal soepel verloopt. Maar het tegendeel is waar. Het kost me letterlijk bloed, zweet en tranen. soms heb ik wel het gevoel dat ik er zoveel aan moet trekken dat je het gevoel krijgt dat je er alleen voor staat en de vraag krijgt “waar doe ik het allemaal voor?”.

Het kost me dus veel energie, maar je doet het namens Warchild voor de oorlogskinderen en dat wetende levert het uiteindelijk meer energie. Maar ik zou het geweldig vinden als jullie mij willen volgen op Facebook, Twitter, Instagram en natuurlijk alle acties en ontwikkelingen volgen via de website van Klimmenaardaaro. Daar vind je bijvoorbeeld ook de Klimmenaardaaro Hoodies die nu te koop zijn en de webshop met leuke artikelen.

En… ideeen en merken zijn altijd welkom! Daag me maar uit!
Heb je vragen of een leuk idee voor een aanvullende actie of project? Neem dan gerust contact met mij of de redactie op.

Liken, oftewel volgen van mijn pagina doe je dus niet voor mij, maar voor de oorlogskinderen! Steun mij op weg naar de top van de Kilimanjaro!
Like KLIMMENAARDAARO OP FACEBOOK of doneer direct aan mijn actie Klimmenaardaaro voor Warchild!


Reacties