Hans van Schip
27 juni 2014 12:10
door Hans van Schip
Categorie:
Marketing

Google Authorship nieuws: Foto bij het zoekresultaten Google is verdwenen! Wat nu? Uitleg hier

Het laatste Google Authorship nieuws van deze week sloeg in als een bom. Google kondigde aan dat het de foto’s van geverifieerde auteurs niet meer toont binnen de zoekresultaten. Wat betekent dit voor jou? Hieronder een korte uitleg.

De snippets op de zoekresultaten pagina van Google(SERP) kan je op allerlei manieren verrijken en verbeteren zodat je meer opvalt. Al je meer opvalt krijg je meer kliks(CTR) en dus bezoekers. Een belangrijke en opvallende manier om op te vallen tussen alle zoekresultaten was het toevoegen van jouw foto bij jouw content door het goed gebruiken van de Google Authortag. Nu is Google Authorship er nog steeds, maar de foto bij de zoekresultaten is verdwenen zoals John Mueller aankondigde. Wat deze “leegte” betekent zal ik kort uiteenzetten.

Wat is er veranderd in Google Authorship?

Dat is eenvoudig… niets! Het auteurschap van Google is er nog steeds, maar wat Google ermee doet is wel gewijzigd. Zoals Google altijd bij geverifieerde auteurs de foto bij een zoekresultaat plaatste, gebeurd dat nu niet meer. Buiten een aardige dreun voor mijn ego en dat van andere auteurs zijn er echter nog wel wat consequenties.

Foto's auteurs verdwenen uit zoekresultaten Google.  Uitleg en toelichting hier.

Google Authorship is dus niet verdwenen! Hoe Google het Google Authorship oftewel auteurschap nu gebruikt binnen de zoekresultaten is alleen verandert. Een zeer drastische visuele verandering die zeker invloed heeft op het aantal kliks op jouw resultaten in Google omdat je simpelweg minder opvalt tussen alle resultaten.

Hoewel Google zelf zegt dat het getest heeft en geen lagere click-trough rate(CTR) ziet verwacht ik net als andere SEO’s wel degelijk minder klikken en dus bezoekers. Zo schreef Cyrus Shepard van Moz in een post gisteren dat hij gelijk al een afname in bezoekers zag van 10%. Hij had zelf, net als ik trouwens, door het verbeteren van zijn foto die bij zoekresultaten stond grote stijging in bezoeken gezien. “Gratis” bezoekers wel te verstaan!

Wat moet je doen?

Omdat Google Authorship nog wel blijft bestaan is het wel belangrijk om gekwalificeerd auteur te blijven en jouw Google Authorship goed in te stellen. De belangrijkste punten:

Auteurs worden nog steeds weergegeven in de zoekresultaten

De naam van auteurs wordt nog wel weergegeven in de zoekresultaten. Deze linkt naar hun Google+-profiel. De Authortag moet je dus blijven gebruiken.

Jouw rankings veranderen niet

Auteurschap heeft geen invloed op de meeste rankings voor zoekresultaten in Google. De foto leidde weliswaar tot meer klikken, maar de nieuwe verandering zou de volgorde van de resultaten op Google niet mogen veranderen. Zal dit in de gaten houden en jullie berichten als het anders blijkt te zijn. Voor alsnog ga ik er van uit dat de ranking in Google niet wijzigt.

Auteurschap moet nog wel ingesteld en geverifieerd zijn voor verbeterde snippets

Google heeft de vaststelling van en de richtlijnen voor het auteurschap niet veranderd. Je moet Google Authorship goed instellen en met e-mailverificatie of de link naar jouw Google+ profiel met de “rel=author” tag in jouw content zorgen dat de zoekresultaten in Google nog wel verrijkt worden met jouw gegevens als auteur.

Check de CTR op jouw auteurschap

Wanneer je Google Authorship goed hebt ingesteld kan je eenvoudig eventuele wijzigingen in de click-through rate bijhouden met Google Webmaster Tools. Navigeer daar naar “Labs” en dan “Auteursstatistieken” aan de linkerzijde zoals in de afbeelding hieronder aangegeven om te zien hoe vaak de informatie over jou als auteur is verschenen in de zoekresultaten. ook het totale aantal clicks en de gemiddelde positie zie je daar.
Vertoningen en klikken op vertoningen met autervermelding checken en analyseren op Google Webmaster Tools
Als je nu zelf de CTR bekijkt onmiddellijk voor en na deze verandering( van vertoning  van foto’s bij de zoekresultaten door Google zou je eventuele wijzigingen veroorzaakt door de reorganisatie kunnen zien. Dit doe je eenvoudig door de datums binnen WMT aan te passen. De verandering is uitgerold vanaf 25-06-2014 en heeft ons vandaag al bereikt.

Houd in gedachten dat de CTR wordt bepaald door ranking en de gemiddelde positie. Kleine schommelingen in jouw ranking kunnen al een groot verschil in het aantal klikken die je voor een URL Ontvangt betekenen. Kijk dus ook naar de wijzigingen in rabking van een post voordat je conclusies trekt.

Is na dit Google Authorship nieuws het auteurschap nog wat waard?

Dat is het zeker. Natuurlijk was voor de meeste onder ons het vertonen van de eigen foto de belangrijkste reden om geverifieerd auteur te zijn. Vanwege het EGO en de CTR natuurlijk. Hoe goed stond dat wel niet om jouw baas of klanten dit te laten zien in Google 😉

Er zijn echt wel redenen om geverifieerd auteur voor Google te blijven en het Google Authorship goed in te stellen. Natuurlijk is de naamregel minder goed zichtbaar dan de foto, maar het blijft een duidelijk verschil en een uitbreiding ten opzichte van alle zoekresultaten op Google. Iedere manier om eruit te springen of op te vallen blijft belangrijk en kan jouw online zichtbaarheid en de CTR verbeteren tenslotte.

Google blijft ook gezaghebbende auteurs in de zoekresultaten bevorderen en ondersteunen. Zo is het één van de manieren voor Google om de “identiteit” vast te stellen bij het crawlen op het web. Hoe belangrijk “identiteit” voor Google is wordt continu door Google benadrukt. Op allerlei manieren, maar wel heel duidelijk door Matt Cutts in deze vreemde, leuke video.

Ook zou het zomaar kunnen dat er andere auteursinfo wordt toegevoegd door Google in de toekomst die wel bij de mobiele devices past of komt de foto in de zoekresultaten gewoon weer terug. Dat heeft Google al vaker gedaan als een wijziging niet beviel.
Blijf dus zorgen dat je als auteur geverifieerd bent en benut dit bij content die je op het web plaatsts!

Heb je nog vragen, ervaringen te delen of een toevoeging, laat deze dan hieronder achter zodat iedereen iets aan jouw toevoeging, ervaring of het antwoord heeft.


Reacties