Sander Wijdemans
29 augustus 2022 09:59
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-nieuws

Hoe aan een webshop beginnen?

Je hebt een fantastisch product of een uitzonderlijke dienst waar je de wereld mee wil veroveren. Alles is tot in de puntjes geregeld en je bent helemaal klaar om je geestesbaby online te lanceren. Hoe begin je aan dat avontuur? Welke zaken vragen je specifieke aandacht en waar kan je het best vertrouwen op een professional?

Kies een platform

Op basis van de grootte van je webshop, het soort producten of diensten en de nodige specificaties en features kies je je platform. Grote spelers onder de websitebuilders zoals Wixx, Squarespace of Shopify zijn intuïtieve platformen die werken met geavanceerde templates. Zo heb je in een oogwenk een prachtige, professioneel uitziende webshop in elkaar gestoken. Wil je alles liever op maat zien? Dan kies je het liefst voor een webdeveloper die een webshop naar jouw wensen in elkaar knutselt. Ga voor een expert die tot in de kleinste details je weet te ondersteunen in de do’s en don’ts. Ook in de keuze van een payment service provider en webdesign staat hij of zij je met raad en daad bij.

Voeg je producten toe

Mooie foto’s, leuke filmpjes en aanstekelijke vlotte copywriting waarin je keywords gebruikt. Meer heb je niet nodig. Of wel? Het klinkt misschien makkelijk, maar echt overtuigende beelden die maak je niet zomaar. Een professionele fotograaf weet precies hoe hij jouw producten in beeld moet zetten en hoe hij tegelijkertijd jouw huisstijl en visie kan respecteren en naar buiten kan brengen. Tenminste, als je daar zelf al een duidelijk idee over hebt.

Trek bezoekers

Bezoekers naar je webshop trekken, da’s een vak apart. Je bestaande klanten kan je via je social media, nieuwsbrieven en uiteraard via je fysieke zaak – met een leuke actie bijvoorbeeld – de weg naar je nieuwe online winkel wijzen. Maar hoe spreek je ook nieuwe klanten aan? Dat kan zowel betalend als organisch. En idealiter zet je in op beide. Voor je betalingen via iDEAL vlotjes binnenstromen, investeer je in het in de kijker zetten van je webwinkel. Dat kan op Google, op LinkedIn, op Facebook, Instagram, TikTok en meer. Vanzelfsprekend kies je kanalen waar je doelgroep aanwezig is. Maar ook organisch kun je ervoor zorgen dat je webshop wordt gezien. Zoals eerder vermeld, kun je keywords in je tekst verwerken. De zoekmachine van Google merkt de woorden op als ze in je titel staan. Heb je hierbij hulp nodig? Een SEO-copywriter kan je helpen bij het strategisch plaatsen van deze keywords.

Reacties