Sander Wijdemans
20 oktober 2023 09:11
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-nieuws

Hoe houd je zicht op de werkplanning binnen je bedrijf?

Als je een bedrijf hebt met personeel in dienst dan wil je natuurlijk graag weten wat iedereen aan werkzaamheden te doen heeft. Zeker als er projectmatig wordt gewerkt is dat handig. Komt er een nieuwe opdracht binnen dan kun je direct zien wie je daarvoor in kunt zetten en hoeveel uren diegene beschikbaar heeft. Hiervoor kun je natuurlijk een geavanceerd computerprogramma gebruiken. Maar soms zijn papieren planners net zo handig. Zeker als je vaak onderweg bent en ter plekke moet kunnen inplannen wanneer een medewerker bij een klant langs kan gaan voor een klus of om een bestelling af te leveren.

Hoe houd je zicht op de werkplanning binnen je bedrijf

Kijk eerst naar de planning voordat je een klus aanneemt

Natuurlijk is het fijn als je een mooie grote opdracht krijgt. Maar die klakkeloos aannemen en pas daarna gaan kijken wie het werk gaat doen en wanneer is niet zo handig. Vooral medewerkers in loondienst zijn er vaak niet zo happig op om over te werken, ook al levert dat extra op het loonstrookje op of extra vrije dagen. Want wanneer gaan we dat extra verlof opnemen, chef? Kijk dus altijd eerst naar de planning van lopende klussen om te zien of die nieuwe opdracht er wel bij kan. Misschien moet je die dan wat later inplannen en moet de klant dus wat langer geduld hebben. Het kan zijn dat de klant daar geen zin in heeft en liever naar een ander gaat. Dat is dan natuurlijk jammer. Maar als je personeel zich massaal ziek meldt omdat ze overwerkt zijn dan ben je nog verder van huis.

Handige overzichten voor je urenregistratie

Vaak wordt een factuur aan een klant gemaakt op basis van de uren die er aan een klus is gewerkt. Als je gebruikmaakt van een planner kun je dat in één oogopslag zien. Je kunt direct het uurtarief en het aantal uren op de factuur vermelden. Ook is het handig bij het opstellen van jaarcijfers als er een papieren planner is die duidelijk is ingevuld. Je boekhouder hoeft zich dan niet te verdiepen in software die hij niet snapt. En jij hoeft geen uitdraaien te maken die je vervolgens uitgebreid moet toelichten omdat de kleuren die op het scherm van je laptop heel duidelijk zijn niet echt goed overkomen op de zwartwit uitdraai van je printer.

Goed plannen kan het verschil zijn tussen failliet gaan en groeien

Veel startende ondernemers willen zo snel mogelijk groeien. Elke opdracht die ze krijgen grijpen ze met beide handen aan. Pas als ze vastlopen omdat ze te veel hooi op hun vork hebben genomen komen ze tot de ontdekking dat ze het anders aan hadden moeten pakken. Dit wetend kun je hier als beginnende ondernemer je voordeel mee doen. Bedenk dat het verstandiger is om je bedrijf met kleine stappen te laten groeien. Pas als je weet hoe je je werkzaamheden goed kunt plannen en wat je wel en niet kunt binnen jouw eigen mogelijkheden kun je misschien nadenken over groeien en eventueel personeel in dienst nemen. Dan is de kans dat je bedrijf ook op langere termijn een succes wordt een stuk groter.

Reacties