Sander Wijdemans
18 februari 2021 09:44
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-nieuws

Hoog in Google staan: wat levert het jouw bedrijf op?

Als je een bedrijf hebt en een website, dan is er vast één ding dat jij super graag wilt. Dat is namelijk hoog in Google komen. Maar waarom zou je dat überhaupt willen, want er bestonden vroeger toch ook geen websites en toen waren er toch ook gewoon florerende bedrijven? Uiteraard, maar de wereld is veranderd of je dat nu wilt of niet. Het speelt zich tegenwoordig vrijwel allemaal online af en als jij dus niet meedoet, dan zul je jezelf in de eigen vingers snijden. Maar waarom wil je dan hoog in Google komen? Daar zijn verschillende argumenten voor te verzinnen en het hangt er ook een beetje vanaf wat je doel is. De belangrijkste argumenten lees je in dit artikel zodat ook jij straks weet waarom het noodzakelijk is om hier veel aandacht aan te besteden.

Hoog in Google staan wat levert het jouw bedrijf op

Waarom wil je hoog in Google staan?

Een belangrijk argument waarom je goed gevonden wilt worden in Google, en in andere zoekmachines, is dat je op deze manier een groter potentieel koperspubliek bereikt en daarmee dus een grotere omzet zou kunnen draaien. Google wordt door ontelbaar veel mensen gebruikt bij net zoveel verschillende vragen en problemen. Dus stel dat jij een online webshop hebt waarin je Japans snoep verkoopt. Je wilt dan dat zoveel mogelijk mensen je webshop vinden als ze bijvoorbeeld op “Japans snoep kopen” zoeken. Door je website te optimaliseren op de zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn, is de kans een stuk groter dat deze mensen op je website terecht komen en dat ze dus iets kopen. Kortom, hoger in Google scoren is goed om meer omzet te draaien. Maar hoog in de Google zoekresultaten komen, is niet alleen gunstig als je online je spullen en/of diensten verkoopt. Ook met een fysieke winkel kan het handig zijn. Als je bijvoorbeeld een ijscoman in IJsselstein bent en je wilt online gevonden worden op de zoekterm “”ijsjes eten in de omgeving IJsselstein” dan kan SEO hier een uitstekende manier voor zijn.

Uitbesteden of toch gewoon alles zelf doen?

Nu weet je als het goed is waarom het goed is om hoog in Google te komen. Dan is de volgende vraag: hoe krijg je dat voor elkaar? Doe je het zelf of schakel je de hulp in van een SEO bureau? Waar je ook voor kiest, het draait allemaal om SEO. Dit staat voor Search Engine Optimization en deze term verklapt al een beetje wat SEO betekent, namelijk het optimaliseren van je website om beter te scoren in de Google zoekresultaten. Je kunt dan denken aan een gedegen zoekwoordenonderzoek, zodat je weet op welke zoekwoorden jij je site moet optimaliseren en vervolgens deze zoekwoorden op je site implementeren. Dit laatste kun je doen door specifieke teksten te (her)schrijven, gericht op deze SEO-zoekwoorden, maar ook door naar de technische kant van je site te kijken.

De technische kant van het SEO-verhaal

De technische kant van je website heeft te maken met de snelheid, hoe de indeling van bijvoorbeeld de menu’s is, al je meta-descriptions (de teksten die je in de Google zoekresultaten ziet), de beveiliging van de site en dat soort dingen meer. Door dit allemaal goed op orde te hebben, zorg je er voor dat Google en alle andere zoekmachines denken: “Dit is een betrouwbare website, laten we deze website voorrang geven op de websites die het niet op orde hebben”. En dat is natuurlijk precies wat je wilt. Je kunt alles dus lekker zelf doen, er zijn ook genoeg online handleidingen en plugins te vinden die je hierbij kunnen helpen, maar het kans soms ook handig zijn om een SEO bureau in te schakelen. Dit bespaart jou ontzettend veel tijd en je weet dan ook zeker dat alle SEO-werkzaamheden gelijk goed worden gedaan.

Bron: Online marketing bureau DoubleSmart

Reacties