Sander Wijdemans
8 juli 2021 09:37
door Sander Wijdemans
Channel:
Marketing

Humor als verdedigingsmechanisme op sociale media

In een wereld waar meningen met de snelheid van het geluid de wijde wereld in geslingerd worden, is het voor bedrijven soms moeilijk zich te verdedigen. Of kritiek op de sociale kanalen nu terecht is of niet, vaak is het noodzakelijk om in ieder geval te reageren. Veel bedrijven kiezen bij moeilijke situaties voor de humoristische invalshoek.

Humor als verdedigingsmechanisme op sociale media

Van voetbalclub tot energieleverancier

En dat werkt als de grap maar goed genoeg is. Humor laat het zonnetje in de hoofden van boze klanten, gasten of volgers weer schijnen. Het lost het probleem van een niet geleverd product of slecht uitgevoerde dienst niet direct op, maar het haalt wel de kou uit de lucht. En het hoeven niet alleen bedrijven met een ‘sexy’ product te zijn die gebruik kunnen maken van hun grappige kant. Deze manier van communiceren is makkelijker als het om de sociale media van muzikanten of voetbalclubs gaat, dan wanneer bijvoorbeeld energieleveranciers direct worden aangesproken, zou je denken. Nuon bewees het tegendeel.

Bassie & Adriaan

Het energiebedrijf reageerde heel gevat op de volgende tweet van ene Folkert, een lichtelijk ge├»rriteerde klant. “Is er een telefoonnummer dat ik kan bellen dat wordt opgenomen door iemand die mij te woord kan staan? #uwrobotbegrijptmijniet” was de vraag. Schijnbaar wilde de klant een levend persoon spreken. Nuon postte als antwoord een foto van de ouderwetse robot Robin van Bassie & Adriaan, met de tekst “Hoi Folkert, Robin werkt hier nog niet zo lang. Excuses. We helpen je hier graag verder hoor. Wat is je vraag?”. Het probleem is nog niet meteen opgelost, maar de klant is in de lach geschoten, evenals het meelezend publiek.

James Blunt: twitterkoning

De muziek van James Blunt, de Britse singer-songwriter, werd op zijn zachtst gezegd niet door iedereen gepruimd. Zijn stem werd gehaat, en dat lieten mensen hem weten ook. Maar de muzikant die bekend werd met de hit You’re Beautiful sloeg keer op keer terug. “James Blunt just has an annoying face and a highly irritating voice”, riep iemand. Blunt vulde de klager enkel aan: “And no mortgage”. Meer hilarische reacties van twitterkoning Blunt vind je hier.

Kinderachtige rel, kinderachtige oplossing

Een van ’s lands bekendste en best lopende social media-afdelingen is die van voetbalclub Ajax. Hun kanalen zijn een voorbeeld voor veel bedrijven omdat er regelmatig ruimte is voor een goede grap als oplossing van een ‘rel’, zie de viral gegane Kjell Scherpen-post. De club dacht: als men kinderachtig gaat doen om een keeper die lang geleden twitterde dat hij voor Feyenoord was, lossen we dit ook kinderachtig op door hem strafregels te laten schrijven.

Reacties