Hans van Schip
26 mei 2015 10:21
door Hans van Schip
Categorie:
MKB-nieuws

Koopknop door Google geïntroduceerd in mobiele zoekresultaten!

Koopknop in Google

De koopknop is binnenkort in de zoekresultaten van Google te zien. De populaire zoekmachine start namelijk een proef met de knop. Waar kan je de koopknop dan zien en hoe werkt deze? Hieronder een korte uitleg.

Er is al buzz over een koopknop in de zoekresultaten sinds eind vorig jaar. In december konden we al lezen dat de interesse in een koopknop bij retailers gepeild werd door Google en afgelopen week was te zien dat Google in gesprek is met vermoedelijke testpartners zoals bijvoorbeeld Macy’s.

Koopknop alleen te zien op mobiel

Vooralsnog zal de koopknop alleen te zien zijn binnen betaalde advertenties voor mobiel. De koopknop leidt je naar een checkout Pagina binnen Google. De koopknop verschijnt naar verluidt binnenkort dus al in betaalde Google-resultaten. Alle andere zoekresultaten binnen Google blijven voorlopig nog “Koopknop-vrij”.

Google Checkout Pagina

Koopknop in Google naar Google Checkout Pagina.Als je op de koopknop in de Google Advertentie klikt wordt je naar een aparte pagina binnen Google geleid. Op deze Checkout Pagina kan je dan de gewenste kleur en maat van een product opgeven.

Daar selecteer je ook de manier van bezorgen en de gewenste wijze van betaling. Vervolgens kan je op de Checkout Pagina de koop afronden. Als klant kom je dan niet meer op de site van de online retailer en dat is wel apart natuurlijk… rechtstreeks kopen van producten in Google!

Moet je als Webwinkelier comissie aan Google betalen?

Zoals het nu door Google uitgelegd wordt is het antwoord van de zoekmachine volmondig nee 🙂
Google zal voor de koopknop geen verkoopvergoeding vragen. Wel betaal je een klikvergoeding zoals je gewend bent als je Google Adwords gebruikt(Cost Per Click oftewel het CPC-model).

De webwinkelier betaalt op basis van de kliks op de Koopknop / advertentie naar de genoemde Checkout Pagina. Een groot verschil met partijen zoals Amazon dat wel een percentage van de verkoop berekend aan haar partners. De betaalgegevens van klanten zullen niet met jou als webwinkelier gedeeld worden door Google. Zij stuurt het geld dat voor de aankoop van het artikel betaald wordt alleen maar door naar de verkopende partij.

De koopknop is voor Google’s natuurlijk een sterke zet in hun strijd tegen Amazon. Veel “zoekers” googlen nu naar producten die vervolgens via het zoekresultaat bij onder andere Amazon gekocht worden. Met de Google koopknop blijven meer van deze zoekende shoppers in Google zelf.

In de komende periode houd ik je op het Bedrijven Blog Nederland op de hoogte van alle ontwikkelingen. Heb je vragen, stel ze dan hieronder of stuur me een berichtje.


Reacties