Hans van Schip
19 juli 2013 10:24
door Hans van Schip
Channel:
Facebook

Linkbuilding of Social Media? Wat is belangrijk en hoe doe je dat!

Binnen SEO is er altijd de discussie over Linkbuilding of Social Media shares. Wat zegt Google hier zelf eigenlijk over en hoe pas je dat toe binnen de optimalisatie van jouw website of webwinkel?

Alle Panda- en Penguin-updates van de afgelopen tijd hebben zeer veel invloed gehad op het algoritme dat Google gebruikt om webpagina’s te ranken en te waarderen. Als je alleen al puur kijkt naar de omschrijving van Google zelf op dit punt wordt direct duidelijk wat nu belangrijk is; Linkbuilding of Social Media activiteit.

De omschrijving op dit punt van Google was:
“In general, webmasters can improve the rank of their sites by increasing the number of high-quality sites that link to their pages.”

Nu zegt Google:
“In general, webmasters can improve the rank of their sites by creating high-quality sites that users will want to use and share.”

Het gaat er om dat je hoge kwaliteit informatie of producten levert die gebruikers willen gebruiken en delen met anderen. Deze omschrijving maakt wel duidelijk dat misschien voor de PageRank inkomende links naar jouw website of webwinkel nog wel belangrijk zijn. Voor het “ranken” op Google zelf en dus jouw positie op de resultaten pagina van Google(SERP) is het belangrijk dat mensen jouw inhoud, de content, willen gebruiken en delen. Dat laatste is alleen mogelijk als je goed Social Media inzet.

Linkbuilding of Social Media shares

Social Media shares

 

Hoe krijg je Social Media shares?

Hiervoor is een aantal dingen belangrijk. Puntsgewijs zet ik ze op een rijtje zodat je ermee aan de slag kan en je niet meer met de vraag zit of je nu Linkbuilding of Social Media moet uitbreiden voor de optimalisatie van jouw website of webwinkel.

Goede content

Je moet natuurlijk zorgen voor goede content, maar wat is dat? Hou de stelregel van Google in je hoofd en bedenk wat jij zelf zou willen gebruiken en wat je deelt op de Social Media. Het moet over het algemeen interessant zijn. Regel hierbij is dat nieuwe en innoverende dingen mensen triggeren. Ook goede omschrijving en uitleg met betrekking tot een product of onderwerp zijn belangrijk en natuurlijk blijft de eeuwige regel om mensen te activeren: Doe nieuwe en/of mooie aanbiedingen.

Zorg altijd dat je up 2 date bent en zelf iets maakt. De zoveelste en vaak slechte kopie van iets wat men al gezien heeft werkt niet. Letterlijk kopiëren is sowieso uit den boze nu Google “duplicated content” niet waardeert en zelfs bestraft.

Shares mogelijk maken

Als je dan die mooie pagina voor jouw website of webwinkel klaar hebt en mensen het willen gebruiken en delen, dan moet dat ook kunnen. Mogelijk maken van delen door buttons bovenaan, naast en onderaan de pagina is een must. Kies minimaal 2 mogelijkheden zodat de gebruiker op elk moment kan delen. Dit kan bovenaan en onderaan of bijvoorbeeld bovenaan en naast de content zijn.

Share-buttons zijn eenvoudig aan te brengen met bijvoorbeeld het bekende AddThis. Je gebruikt met deze gratis tool automatisch ook buttons die veel websites en webshops gebruiken. Voordeel daarvan is dat men het herkent en weet hoe het werkt. Gouden regel “als er 1 schaap over de dam….” gaat hiermee ook werken.

Ook het mogelijk maken van reacties(interactie), reviews en aanbevelingen is een must. Wat je inzet is natuurlijk afhankelijk van de pagina. Is het informatie of een product? Bij de één reakties en bij de ander reviews en aanbevelingen, dat spreekt voor zich.

Zelf actief zijn

Het aanbieden van jouw content zodat anderen deze leren kennen en gaan delen is zeer belangrijk. Zorg dus dat je zelf ook actief bent op Social Media en kies de juiste hiervoor. Verbeter de wereld maar begin bij jezelf geldt ook hier.
Denk hierbij ook aan deelname op fora en binnen discussies op bijvoorbeeld LinkedIn en Google+.

Op welke tijdstippen je het best kan posten op de verschillende sociale netwerken lees je hier.

Juiste Social Media kanalen kiezen

Welke Social Media je moet kiezen, zie je in deze mooie InfoGraphic en het Social Media Rapport 2013. In dit laatste artikel zie je een toelichting en uitleg bij het uitgebreide rapport en kan je het hele rapport zelfs inzien.

Doen

Natuurlijk een inkoppertje. Te vaak merk ik echter dat mensen dingen lezen, leren en begrijpen zonder kritisch naar zichzelf te kijken en dan met name over het toepassen en gebruiken van die kennis. Ik zeg… DOEN 😉

Hoe zit het nu met de linkbuilding?

De vraag heeft bijna iets retorisch. Als je namelijk iets nieuws en interessants geschreven hebt en bezoekers dit waarderen en delen zullen er ook gebruikers naar jouw content, jouw website of webwinkel, gaan verwijzen met links. Dat zal niet alleen via Social Media shares zijn, maar ook met links naar jouw website vanaf hun eigen domeinen(en), vanuit fora, via openbare discussies, via reacties bij andere domeinen welke meestal Blogs zullen zijn en ga zo maar door.

De vraag is dus niet Linkbuilding of Social Media, maar linkbuilding door onder andere Social Media. Deze verschuiving heeft Matt Cutts van Google pas nog mooi omschreven in een webvideo over SEO met de boodschap “Focus minder op linkbuilding en meer op gebruiksvriendelijkheid plus Social Media”.

Met het maken en plaatsen van nieuwe, goede content die je deelbaar maakt en actief deelt, zorg je dus gelijk voor de nodige Linkbuilding. Het bellen en mailen naar allerlei webmasters en de contacten met hen onderhouden hoeft dan niet meer.
Steek die tijd dan maar in goede content 😉

Reacties