Sander Wijdemans
19 september 2019 16:14
door Sander Wijdemans
Channel:
Marketing

Online en offline marketing combineren: 3 slimme marketing ideeën

We leven in een tijd waarin steeds meer online gebeurt. Mensen zoeken online, doen ideeën op, gaan op zoek naar producten en schaffen die vervolgens aan – allemaal in een digitale omgeving. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel bedrijven zich hebben gericht op online marketing. Het bereik op internet is enorm. Maar als klant word je op ieder online moment geconfronteerd met marketingmiddelen. Dat de rek daar een beetje uit lijkt, zien we ook terug in trends op marketinggebied. Daar is namelijk duidelijk een ontwikkeling te herkennen: offline marketing is weer terug.

Door online en offline marketing te combineren, kun je je klanten vaak op een positievere manier bereiken. In dit artikel geven we drie voorbeelden waarop je dat zou kunnen doen.

3 marketing ideeën voor het slim combineren van online en offline marketing

#1: Posters en stickers om je online brand te promoten

Online marketing heeft dan misschien prioriteit, oude vormen van marketing zijn nog steeds krachtig, en ook nodig voor een goede brandbuilding. Posters en stickers, flyers en folders die je kunt aanraken en lezen zijn veel persoonlijker en gerichter dan online marketing is.

Door op de poster of flyer een URL naar je website te plaatsen, kun je deze traditionele vormen van marketing inzetten om ook je online aanwezigheid te versterken. In plaats van klanten direct aan te zetten om een product te kopen, breng je ze naar je website, waar de conversie plaats kan vinden.

#2: Fysieke digitale producten; multimedia relatiegeschenken met bedrukking

Online en offline marketing kan ook letterlijk gecombineerd worden. Dat kan door fysieke producten die dienen voor digitale doeleindes in te zetten voor marketing. Denk aan bedrukte relatiegeschenken zoals een usb stick met opdruk. Reken maar dat iemand die zo’n USB-stick dag in dag uit in zijn laptop steekt, op een bepaald moment een bezoek aan de website brengt die erop staat. Het is een sterke manier om je marketingboodschap direct te verbinden aan internetbezoek.

#3: Crosspromotie tussen fysieke locatie en webwinkel

Voor veel bedrijven kan het lonen om naast de webwinkel ook een fysieke locatie te openen. Dit maakt het mogelijk om te doen aan crosspromotie: je wijst de bezoekers van de fysieke winkel op de website, en andersom. Zo bouw je zowel aan je merk als aan je online aanwezigheid.

Door zowel in fysieke vorm als op internet actief te zijn, creëer je een totaalbeleving. Dat kan van grote waarde zijn voor je bedrijf.

Combineer online en offline marketing

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er meerdere manieren om online en offline marketing te combineren. Uiteindelijk is het voor iedere ondernemer goed om na te denken over beide vormen van marketing. Met zo’n rond en compleet en rond marketingplan zul je het meest succes behalen.

Reacties