Hans van Schip
24 december 2014 08:36
door Hans van Schip
Categorie:
MKB-nieuws

Online kerstaankopen goed voor een omzettoename van 38%

Online kerstinkopen gedurende de 3 weken voor kerst zijn volgens online retailers goed geweest voor een toename van de gemiddelde weekomzet met 38%. De verkoop van kerstcadeaus en -artikelen heeft daarmee in de drie weken voor kerst een extra online omzet van € 146 miljoen gegenereerd.

Dit blijkt uit de resultaten van een onderzoek van Thuiswinkel.org dat wordt uitgevoerd door GfK en mogelijk wordt gemaakt door PostNL.

Volgens gegevens van de Thuiswinkel Markt Monitor ligt de gemiddelde weekomzet in de eerste drie kwartalen van 2014 op € 128 miljoen. In de drie weken voor kerst is deze gemiddelde weekomzet volgens online retailers toegenomen tot € 177 miljoen (+ € 49 miljoen). In totaal wordt er door de consument in de pre-kerstperiode voor € 530 miljoen online gekocht.

Online kerstinkopen 2014Uit een eerdere publicatie bleek al dat 60% van de ondervraagde online retailers aangeeft dit jaar een toename te zien in hun feestdagenomzet ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Daarbij lijkt de Kerstman online retailers nog gunstiger gezind dan Sinterklaas eerder al was. Waar de pre-Sinterklaasperiode nog goed was voor een stijging van de gemiddelde weekomzet van 27%, zijn de drie weken voor kerst goed voor een omzetstijging van 38%.

Ook voor de komende jaren verwachten online retailers dat de pre-kerstperiode steeds belangrijker gaat worden: 48% voorziet voor de komende jaren een verschuiving van de online aankopen van Sinterklaas naar kerst.

Slechts 5% voorziet een verschuiving van de online aankopen van kerst naar Sinterklaas.

Gros van de Nederlanders die cadeaus koopt voor de feestdagen geeft evenveel uit als vorig jaar

Meer dan twee derde van de Nederlanders (18 jaar of ouder) die dit jaar cadeaus kopen voor de feestdagen, koopt cadeaus voor kerst, zo blijkt uit een jaarlijks terugkerend consumentenonderzoek van GfK.

Het gros van de Nederlanders die cadeau-inkopen voor de feestdagen doet (72%), geeft aan evenveel te besteden als het voorgaande jaar en 6% gaf aan zelfs meer te besteden. De Nederlanders die dit jaar meer uitgeven aan feestdagencadeaus, doen dit voornamelijk omdat zij voor meer personen cadeaus moeten kopen (33%) of omdat zij meer te besteden hebben (30%). Daarentegen houdt 15% van de Nederlanders in vergelijking tot vorig jaar meer de hand op de knip, voornamelijk omdat men dit jaar minder te besteden heeft.

Gino Thuij, GfK: “In vergelijking met de resultaten van vorig jaar zien we dat mensen die aangeven minder te willen uitgeven aan cadeaus voor de feestdagen, dit minder vaak doen omdat men minder te besteden heeft en dat mensen die aangeven meer te gaan uitgeven, dit meer doen vanwege het feit dat men meer te besteden heeft. Dit laat zien dat in vergelijking met vorig jaar het consumentenvertrouwen in de plus zit”.

Jamie Oliver, Pink Floyd en e-readers hoog op de verlanglijstjes

Op de verlanglijstjes voor kerst zien we net als met Sinterklaas veel traditionele cadeaus, zoals gezelschapsspelen, boeken en games terug. De volgende cadeaus liggen naar verwachting het vaakst onder de kerstboom deze kerst:

Online kerstinkopen: Jamie Oliver populair!• Traditionele gezelschapsspellen: Monopoly & Risk
• Spellen: Baobab en 30 Seconds
• Games: Grand Theft Auto V (PS4) en FIFA ’15
• Speelgoed: Xoomy Tekenmachine Ravensburger
• Speelgoed: Lego City en Playmobil City
• Smartphones
• Smartwatches
• 2 in 1 tablets
• E-readers
• Boeken: ‘Kleurboek voor volwassenen’, ‘Omdenken (Berthold Gunster)’ en ‘Kieft (Michel van Egmond)’
• Kookboeken: ‘Comfort food (Jamie Oliver)’ en ‘Powerfood’ (Rens Kroes)’
• Cd’s: ‘The endless river’ van Pink Floyd, ‘De Leeuw zingt Long’ van Paul de Leeuw, ‘X’ van Ed Sheeran, ‘Paradise and back again’ van Anouk en ‘ 538 Hitzone – Best of 2014’
• Dvd’s: ‘Frozen’ en ‘How to train your dragon’
• Technologie: powerpacks, docking stations/mini speakers en actioncams
• Huishoudelijke apparaten: air fryers, melkopschuimers en toasters
• Wijn

Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met Gino Thuij, GfK.


Reacties