Hans van Schip
16 september 2013 11:29
door Hans van Schip
Categorie:
MKB-nieuws

Online Shopping 2013: Omzet groeit met ruim 8%

De E-commerce in Nederland ziet ondanks de crisis een groei! De omzet van de online shopping markt is in de eerste zes maanden van 2013 gestegen naar € 5 miljard.

Een stijging van maar liefst ruim 8% ten opzichte van dezelfde periode in 2012. Dat maakt Thuiswinkel.org vanuit Ede vandaag bekend.

Ondanks de aanhoudende recessie en een lage koopbereidheid bij consumenten blijft de online markt groeien, hoewel de groei iets afvlakt vergeleken met voorgaande jaren. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2013-1, het halfjaarlijkse, door PostNL gesponsorde, onderzoek naar online consumentenbestedingen dat wordt uitgevoerd door Blauw Research. Het onderzoek wordt geijkt aan het retailpanel van GfK. De Thuiswinkel Markt Monitor wordt uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van bijna 2000 webwinkels in Nederland.

Infographic Marktmonitor Online Shopping 2013

Hieronder ziet u de infographic die de resultaten van de marktmonitor inzake Online Shopping in het eerste half jaar van 2013 mooi weergeeft. Daaronder geven wij nog enkele beschouwingen en toelichtingen.

infographic van de thuiswinkel markt monitor 2013

Ed Nijpels, voorzitter Thuiswinkel.org: “We zeiden het vorig jaar ook al, maar de recessie heeft nog altijd geen vat op de online retailmarkt gekregen. Zowel de ondernemers als wij zien nog voldoende kansen voor groei in de online retailbranche. De consument krijgt steeds meer vertrouwen in online shoppen en de ervaren online shopper komt steeds vaker terug.”

Online Shopping 2013: Aantal bestellingen groeit met 10%!

De toename van het aantal bestellingen blijft de belangrijkste driver voor de omzetgroei van de online markt. In de eerste helft van 2013 zijn in totaal 46 miljoen online orders geplaatst. Dat is 10% meer dan in de eerste helft van vorig jaar. Online kopers doen gemiddeld vijf orders per persoon in het eerste halfjaar van 2013 (+7%). Per bestelling wordt gemiddeld € 109 besteed.

Carlos Mendes Aguiar, directeur PostNL Retail & E-Commerce Services: “De groei zien we ook terug in het pakkettenvolume van PostNL. Het stijgend aantal bestellingen komt vooral door online kopers die vaker bestellen. Dit wordt natuurlijk ook gestimuleerd door groeiende multichannel activiteiten van retailers”.

E-commerce 2013: Meer omzetgroei in online producten dan in diensten

Iets meer dan de helft van de totale online omzet bestaat uit de opbrengsten uit de verkoop van producten, zoals kleding en boeken. Net als vorig jaar stijgt de omzet van online producten (+11%) sterker dan de omzet van online diensten zoals vakanties, verzekeringen en tickets (+6%).

E-commerce koplopers: Speelgoed, Muziek en Computer hardware sterkste stijgers

Van de grote segmenten stijgen vooral Kleding (+14%, € 395 miljoen) en Telecom (+12%, € 685 miljoen) sterk. Reizen blijft het grootste segment van de online shopping markt met een omzet van in totaal bijna € 2 miljard in de eerste helft van 2013 (groei van 5%). Speelgoed is opnieuw het sterkst stijgende segment (+24%, € 31 miljoen). En ook Muziek (+18%, € 53 miljoen) en Computer hardware hebben een sterke omzetgroei (+17%, € 370 miljoen).

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “De groei van Computer hardware valt op als sterke stijger. Dit wordt verklaard door het toenemende aanbod van mobile devices en scherpe prijzen waardoor steeds meer mensen een tablet online hebben aangeschaft. We verwachten dan ook dat de online aankopen via tablet en smartphone (m-commerce) steeds verder toenemen, wat kansen biedt voor online retailers. In oktober worden de online verkopen via mobiel in de eerste helft van 2013 gepubliceerd. Daar kijken we naar uit.”

1e helft 2013 zien we 8,8 miljoen online kopers

Het aantal mensen dat via internet een product of dienst kocht is opnieuw gestegen: 8,8 miljoen Nederlanders hebben in de eerste zes maanden van 2013 via internet een aankoop gedaan. Vorig jaar was dit nog 8,5 miljoen. Dit zijn vooral online kopers die al eerder besteld hebben. De groei van de online markt komt dan ook met name van de ervaren shoppers. Het aandeel nieuwe online kopers vlakt verder af nu steeds meer mensen ooit iets via internet hebben besteld.

Wat is de online shopping groei in de 2e helft van 2013?

De webwinkelmarkt zal ook in de 2e helft van 2013 groeien. Het online bestellen via smartphone en tablet blijft een grote driver voor de markt. Consumenten zijn steeds vaker en langer online om zich te oriënteren en een bestelling te doen. Frank Sibbel, Managing Partner van Blauw Research: “Daarnaast blijven zowel fysieke als web retailers fors investeren in het online kanaal en ontstaan veel nieuwe initiatieven die het mogelijk maken voor consumenten om makkelijk te switchen tussen on- en offline kanalen”. Over heel 2013 wordt een omzetgroei van 8% verwacht. Daarmee groeit de online omzet naar € 10,5 miljard.

Opzet Thuiswinkel Markt Monitor:

Online kopen via internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van producten/diensten voor privédoeleinden bij bedrijven (B2C), waarbij de bestelling van de producten via internet (online) heeft plaatsgevonden, niet per se de betaling. Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (B2B), online verkopen van consumenten onderling (C2C) en het aankopen van aandelen en telebankieren worden niet tot online shopping gerekend.

De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van verkoopcijfers in samenwerking met Thuiswinkel.org en een groot aantal online retailers waaronder de leden van Thuiswinkel.org. Door crosschecking via een online en telefonisch consumentenonderzoek (n=2000) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online shoppingmarkt. De cijfers worden sinds 2009 geijkt aan het retailpanel van GfK op basis van verkoopgegevens van ruim 3500 retailorganisaties.

In de rapportage Thuiswinkel Markt Monitor 2013-1 staat meer gedetailleerde informatie over onder andere de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, de betaalmethoden en de consumentenprofielen. Naast deze marktcijfers wordt tevens de bekendheid en waardering gemeten van de belangrijkste online webwinkels binnen verschillende marktsegmenten.

De Thuiswinkel Markt Monitor wordt gesponsord door PostNL. PostNL is sinds januari 2009 hoofdsponsor van de Thuiswinkel Markt Monitor en maakt het mogelijk dat alle leden van Thuiswinkel.org een gratis exemplaar van de Thuiswinkel Markt Monitor ontvangen.

Reacties