Hannie Blokzijl
7 maart 2017 11:20
door Hannie Blokzijl
Channel:
Direct Marketing

Promotiestickers zijn een effectief marketingmiddel

Wellicht heb je er niet aan gedacht, maar promotiestickers zijn een effectief marketingmiddel. In dit blog geef ik antwoord op de vraag waarom stickers goed werken. Plus diverse tips voor als je zelf promotionele stickers wil laten maken.

Stickers kun je voor verschillende doeleinden gebruiken. Met promotiestickers kun je de bekendheid van je bedrijf of merk vergroten of een product, aanbieding of actie promoten. Daarnaast zijn stickers ook handig om informatie te geven en zo de verkoop te stimuleren.

Waarom promotiestickers gebruiken?

Er zijn meerdere redenen waarom stickers een effectief campagnemiddel zijn:

  • Stickers zijn een stuk goedkoper dan andere reclamemiddelen.
  • Stickers kun je op allerlei plaatsen opplakken: ramen, deuren, vloeren, billboards, prullenbakken, lantarenpalen. Houd er wel rekening mee dat je soms toestemming nodig hebt.
  • Stickers zijn makkelijk te verspreiden. Je kunt ze uitdelen op plaatsen waar veel mensen komen, zoals winkelcentra, treinstations en evenementen. Ook kun je ze in restaurants en winkels neerleggen. Ook hierbij geldt: soms heb je goedkeuring nodig.
  • Omdat veel mensen het leuk vinden om gratis iets te krijgen, worden stickers eerder gezien als cadeautje dan als reclame.
  • Stickers kunnen werken als mond-tot-mondreclame. Ik heb altijd wel een paar stickers op mijn auto van merken die mij aanspreken. Voor hen is dat gunstig, want zo krijgen ze gratis aandacht.
  • Sommige stickers zijn inmiddels een collectors item, waardoor mensen zelfs bereid zijn om er voor te betalen. Voorbeelden hiervan zijn Walt Disney en Harley Davidson.

Stickers maken: waar moet je op letten?

Als je promotionele stickers wil laten maken is het belangrijk dat je weet wat het doel van je campagne is en wie je daarmee wil bereiken. Om dat helder te krijgen is het handig om jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Welke boodschap wil ik overbrengen?
  • Wat past bij het bedrijf of het product dat ik wil promoten?
  • Wie behoort er tot mijn doelgroep?
  • Wat vindt mijn doelgroep interessant?
  • Op welke plaatsen is mijn doelgroep te vinden?
  • Ga ik de stickers opplakken of verspreiden?
  • Waar ga ik de stickers opplakken of verspreiden?
  • Wil ik een campagne voor de korte of lange termijn houden?

Aan de hand van de antwoorden kun je bepalen wat voor stickers je nodig hebt en hoeveel. Wil je ze bijvoorbeeld buiten opplakken, dan heb je vinylstickers nodig. Ga je de stickers uitdelen, dan is het handig dat je losse stickers hebt en geen stickers op een vel of een rol. Zoek je stickers die maar kort hoeven te blijven zitten, dan zijn lijmvrije stickers wellicht een goed alternatief.

Wat moet er op de promotiesticker komen?

Je kunt verschillende zaken op je promotiesticker laten drukken:

  • je bedrijfsnaam en/of logo
  • een slogan
  • een afbeelding
  • een URL naar je website
  • een QR-code

Zorg er wel voor dat je niet te veel tekst op de sticker zet en dat de tekst ook vanaf een afstand leesbaar is. Zoek je inspiratie voor een leuke stickercampagne? In de onderstaande artikelen staan leuke voorbeelden:

Reacties