Madelaine van der Vorst
13 februari 2014 09:19
door Madelaine van der Vorst

Van Big Data naar hogere bezettingsgraden

Hoe gebruik je Big Data binnen jouw online strategie? Tijdens het World Tennis Tournament was IQNOMY uitgenodigd om te praten over de leisure case “Center Parcs”.

Het doel van dit seminar ‘van Big Data naar hogere bezettingsgraden’ is partijen in de Leisure en Hospitality industrie inspireren om in te spelen op trends en te adviseren, hoe zij hier mee om kunnen gaan. ABN AMRO is al 41 jaar lang de hoofdsponsor van dit evenement en heeft IQNOMY uitgenodigd.

Hieronder een samenvatting en verslag van dit seminar en deze geweldige case om ook u op weg te helpen met de mogelijkheden van Big Data.

Het welkomstwoord werd verzorgd door Richard Krajiceck tijdens het seminar LeisureRichard Krajiceck. De eerste vraag die gesteld werd was meteen Business gerelateerd. ‘Merk jij aan hoe bekender de namen, hoe hoger de bezettingsgraad van het World Tennis Tournament?’ Hier reageerde Krajickeck op, ‘nu al zo’n lastige vraag, ik heb tenslotte mijn MBO niet eens afgerond.’ Het is natuurlijk wel, hoe bekender de namen en hoe meer titels de spelers hebben, hoe meer tickets er verkocht worden.

Als tweede gastspreker was Gert Wim te Haar van de KLM uitgenodigd om te praten over de combinatie van klantgegevens en sociale media.

Christian Vriens opende zijn presentatie met ieder kanaal en iedere website is ‘one size fits all’. Ik ben uniek, jij bent uniek, jullie gasten zijn uniek. Wat zou jij nou graag over jouw websitebezoekers willen weten? Met de reden, als je dat weet, kan je dan die unieke bezoeker beter laten converteren?

Genodigden antwoordden hierop, willen bezoekers überhaupt wel dat de bedrijven dit meten? Ook gister weer kwam er naar voren dat iedereen een beetje angstig is. Vooralsnog denken veel mensen in de kreet ‘Big Brother is watching you’. Gert Wim en Christian Vriens hebben door verschillende inzichten, cases, tweets aangetoond dat het toch echt de bezoeker is die vraagt om die ‘persoonlijke’ aandacht.

Een voorbeeld vanuit KLM is de conversatie met Willem Nout op facebook. Willem ging naar San Francisco en wilde via New York. Hij praatte in straattaal en zo reageerde KLM hier ook op. Dit gesprek haalde zelfs het NOS journaal. Christian Vriens gaf als voorbeeld een case bij www.yourgift.nl. Veel websitehoppers krijgen bij het verlaten van de site een verzoek tot aanmelden voor de nieuwsbrief. Door deze boodschap te personaliseren heeft yourgift.nl gemiddeld 7 nieuwsbrief inschrijvingen meer per dag.

Big Data toepassingen: Bezoekersprofielen in de leisure.

Tijdens dit seminar heeft Christian gepresenteerd wat je allemaal van een bezoeker kunt weten. Bezoekersprofielen in de Leisure bestaan uit, vertrekdatum, parkvoorkeur, volwassenen, kinderen, huisdieren, type cottage, faciliteiten, aantal slaapkamers en vakantieperiode. Maar ook is deze websitebezoeker al een gast of is er een achtergelaten boeking?

Van Big Data naar hogere bezettingsgradenWanneer jij weet dat een familie geïnteresseerd is in een meivakantie, waarom toon je dan geen meivakantie? Wanneer je weet dat een gast graag zijn huisdier meeneemt, waarom toon je dan geen diervriendelijke huisjes?

Door deze simpele voorbeelden verschuift de ‘angst van de genodigden’ naar kansen met personaliseren. Je m

aakt je digitale verkoopkanaal dynamisch en relevant voor individuen. Je stalkt ze niet over het internet heen. De cases, waaronder die van Center Parcs toont aan dat de online conversie is verviervoudigd.

“Een goede Big Data strategie maakt een persoonlijke relatie met de consument weer mogelijk. Dat geldt ook voor de grootste bedrijven.” Stef Driessen

Aansluitend op de seminars hebben we een mooie pot tennis gekeken. Voor de liefhebbers Grigor Dimitrov tegen Dmitry Tursunov met een eindstand 6-2,1-6,6-4. Klik hier voor de hoogtepunten.

Het gehele inspiratie rapport van Deloitte en de ABN AMRO voor de Leisure en Hospitality- industrie op slideshare. Met dank aan Stef Driessen en Arnoud Groot.

Werk jij ook bij een Leisure partij? In maart organiseert IQNOMY een Leisure dag, met verschillende voorbeeld cases uit jouw branche. Voor meer informatie kan je persoonlijk contact met me opnemen.

Reacties