Hans van Schip
6 maart 2013 10:52
door Hans van Schip
Categorie:
Marketing

Verbeter content met deze technieken

Na alle Panda en Penguin updates van het afgelopen jaar zien we binnen SEO continu de focus op content: content generering, content marketing, content strategie, etc. Hoe staat jouw content ervoor? Welke technieken gebruik je om de waarde van de content te verhogen?

In deze post tips en technieken die uw content verrijken en zorgen voor een betere vindbaarheid binnen Google. Er zijn enorm veel mogelijkheden en daarom zullen alle Zoekmachine optimalisatie TIPS over een serie van 4 posts verdeeld worden.

De SERP na de panda- en penguin-updates

Trends Content Marketing

De zoektrends voor Content Marketing en – Strategie

Met de Panda en Penguin updates wilde Google de SERP schoon maken. Websites met weinig waarde(inhoud), “bubble-up content”, spam, etc moesten verdwijnen met een schone SERP vol met waardevolle en relevante inhoud voor de Google bezoeker als gevolg.

Vanaf dat moment is iedereen begonnen met landingspagina’s vol met geweldige en fantastische content. Omdat we daar allemaal mee bezig zijn is dat alleen dus niet meer genoeg om eruit te springen. Als je alleen al binnen Google trends kijkt naar content marketing en content strategie zie je direct dat meeliften op die wagen niet voldoende is om eruit te springen. Iedereen doet dat namelijk al. Voor een mooie SERP vertoning op de 1e pagina binnen Google is veel meer nodig.

Hoe ga ik dan mijn content verbeteren en optimaliseren?

Binnen jouw niche domineren en autoriteit opbouwen doe je door de leiding te nemen en precedenten te creeëren. De waarde van jouw content voor lezers, gebruikers, klanten en zoekmachines verhogen doe je door de hierna volgende tactieken toe te passen binnen de website.

Beoordeel de zoekwoord targeting (KeyWord Targeting)

Wanneer heb je voor het laatst binnen jouw analytics gekeken naar de zoekwoorden(KeyWords) die bezoekers gebruiken om jouw site en bepaalde onderdelen binnen de site te vinden. Vraag je af: Zijn deze zoekwoorden in lijn met mijn content(producten, diensten, topics) en target ik hiermee de beoogde bezoekers. Heel simpel door te zien of je met deze door bezoekers gebruikte zoekwoorden en de landingspagina waar je komt precies bent waar je zijn moet(relevantie) en voldoet deze landingspagina dan aan de verwachtingen. Kortom: Vind ik de juiste inhoud of het beoogde product? Beantwoordt de content mijn vraag? Leer ik wat ik wilde weten? Krijg ik de juiste informatie of tips?
Als het antwoord nee is, moet je nadenken welke zoekwoorden beter in de content naar voren moeten komen. Pas de inhoud van de content zo aan dat wel de juiste beoogde bezoeker op de juiste pagina komt.

Gebruik beschrijvende en boeiende koppen

De eerste en belangrijkste kop die de bezoeker ziet is natuurlijk de titel. Deze geeft aan wat er komen gaat en wat men mag verwachten. Hier beslist de bezoeker of er verder gelezen wordt. Een juiste beschrijving van het artikel hier in een boeiende vorm is hier belangrijk. Voor de zoekmachines gebruik je hier H1 of H2.
Het intro is een korte samenvatting van het hele artikel en bevestigt de titel plus spoort de lezer aan door te gaan. Voor de zoekmachines hier H3.
Binnen de overige tekst en content op de pagina gebruik je koppen om de onderstaande alinea te beschrijven en de lezer richting te geven binnen alle inhoud. Zo bepaalt de bezoeker makkelijk en snel waar te starten. Gebruik daarvoor H3 of H4.

Omdat de zoekmachines deze Titel en Koppen als eerste en belangrijkste zien, is het natuurlijk belangrijk hier de juiste zoekwoorden in te gebruiken. Meet deze zoekwoorden aan de hand van het voorgaande punt met betrekking tot KeyWord Targetting.

Varieer met de Pagina Titel en Pagina Beschrijving

Het goed gebruiken van en variëren met de meta’s doe je vooral voor de zoekmachines. Het is belangrijk in de Meta Title en de Meta description ook weer de juiste zoekwoorden toe te passen. Ook een goede Call 2 Action(C2A) is belangrijk. De zoekmachine vindt het fijn vanwege gebruik, aandacht en CTR. Dat je de bezoeker hiermee “beweegt” naar jouw website / pagina te gaan.
Natuurlijk is dan relevantie het belangrijkst. Een super C2A die de bezoeker wel lokt, maar door een verkeerde geschepte verwachting resulteert in direct terugkeren naar Google. Een zogenaamde “bounce” waar Google niet blij mee is en die daardoor juist averechts werkt in jouw organische ranking binnen de zoekmachine resultaten pagina(SERP).

Zorg dat de inhoud van de meta title en -description goed en relevant zijn met een goede C2A in de title. Let erop dat de Title 70 karakters en de description 154 karakters bevat. Klopt alles, dan neemt Google deze door jou gemaakte titel en beschrijving over inde vermelding. Zo niet, dan worden ze gewijzigd.
Een goed controlemiddel dus voor jou. Zie je andere titels(vette kop boven link) of beschrijvingen(tekst met samenvatting inhoud onder die vette kop) in Google, dan ben je niet goed bezig.

Verbeter de Usability, de gebruiksvriendelijkheid

Eenvoudige content consumptie begint met leesbare tekst die wordt georganiseerd en goed is gestructureerd. Denk weer aan de juiste indelin en gebruik van koppen(heading) zoals aangegeven. Artikelen die moeilijk te lezen en te scannen zijn hebben een negatieve invloed op de gebruikers ervaring en zijn schadelijk voor de totale waarde van uw content. Het belang van goed, duidelijk en snel kunnen scannen voor de zoekmachines(lees Google) spreekt voor zich.

Ook de usabilty – gebruiksvriendelijkheid binnen de hele site is zeer belangrijk. Zowel voor de gebruikers ald voor de zoekmachines. Later meer over interne links, navigatie, “de vouw”, etc.

Beoordeel het “link profiel”

Wat heb je aan linkbuilding gedaan? Zijn de sites die verwijzen naar uw pagina relevant? Zijn het vertrouwde en geloofwaardige domeinen, of zijn ze voornamelijk afkomstig van (betaalde) links vanuit irrelevante inhoud op irrelevant sites met verkeerd thema? Een lid van Matt Cutts team binnen Google zei dat “Relevantie de nieuwe PageRank is”. Lijkt en klinkt logisch toch? Dan zal het zo zijn 😉
Ga dus geen links kopen. Stel webmasters van relevante en goede domeinen een link voor. Denk daarbij ook aan deelname in topics, fora en dergelijke of een goede (gast)Blog post in zo’n relevante site.

Het ontdekken van hoge verhoudingen irrelevante links is een perfecte manier voor Google om deze links algoritmisch te devalueren. Dus als je inkomende links irrelevant zijn en geen waarde hebben schaadt dat logischerwijs jouw inhous / content.

Link naar relevante sites en bronnen met autoriteit

Kwaliteit van de uitgaande links zijn ook zeer belangrijk. Net zoals de kwaliteit en de relevantie van de sites met links naar uw pagina’s zwaar weegt voor de waarde van de content, weegt ook de content waarnaar u linkt mee. U geeft daarmee aan wat relevant is en wat u (ook) zou bezoeken.
Het koppelen of linken naar andere sites van waarde legt de basis voor het uitvoeren van “outreach”. Je geeft namelijk duidelijk aan dat je relevant bent met het doel hen te laten weten dat je ze aangehaald hebt in het artikel. Dit vertaald zich in samenwerking en relevante inkomende links. Zij linken immers terug.

Tot zover de eerste technieken toegelicht. Je bent er wel even zoet mee lijkt me. Met het toepassen van deze tactieken en technieken zal je een enorme verbetering zien. Er volgen de komende weken nog enkele posts van mij met meer SEO tips ten aanzien van content op de website.

Heb je zelf nog tips of opmerkingen, deel ze dan hieronder bij de opmerkingen.

Reacties