Sander Wijdemans
12 augustus 2021 15:49
door Sander Wijdemans
Channel:
Marketing

Vlot afrekenen op je webshop? Een fluitje van een cent!

Het betaalgedeelte is een aanmerkelijk onderdeel van de customer journey dat wel eens over het hoofd wordt gezien. Bedrijven en webshopeigenaars spenderen heel wat tijd de contactmomenten tot de aankoop in de customer journey te perfectioneren. Maar vanaf dan speelt zich net het meest cruciale moment af: de betaling. Lees mee hoe je het staartje van de customer journey, het betaalmoment, kan optimaliseren. 

Vlot afrekenen op je webshop Een fluitje van een cent!

Wat is de customer journey? 

De customer journey is de weg die de klant aflegt vanaf de eerste kennismaking met jouw product, dienst of merk tot de effectieve aankoop inclusief de betaling en de nazorg. Elk contactmoment moet een positief gevoel achterlaten en vlot verlopen, zodat de klant zich vlotjes van de ene fase naar de andere begeeft. In elke fase zijn er bepaalde tools die je kan inzetten op deze reis zo aangenaam en succesvol mogelijk te laten verlopen. Het is de kunst deze tools, contactmomenten en cruciale beslissingsmomenten steeds meer te optimaliseren en af te stemmen op de behoefte van de klant. 

Wat is de betaalreis? 

De betaalreis begint al op het moment dat de klant op het punt staat zijn aankoop af te rekenen met bijvoorbeeld iDeal, creditcard, PayPal of AfterPay. Je wil natuurlijk alles op alles zetten om die betaling rond te krijgen. Er zijn een aantal belangrijke pijlers waarmee je rekening dient te houden: vertrouwen, veiligheid, UX en gemak en nazorg. Scoor je goed op alle 5 aspecten? Dan zal de kans op een succesvol afgeronde aankoop aanzienlijk stijgen. Zijn er nog werkpunten? Geen paniek, je kan gaandeweg heel wat dingen aanpassen en verbeteren. Rome wasn’t built in a day. 

Het belang van vertrouwen

Hoewel alle 5 de pijlers belangrijk zijn, is vertrouwen eentje die je absoluut niet over het hoofd mag zien. Als een klant je webshop of je betaalsysteem niet vertrouwt zal hij gauw afhaken. Stel dus alles in werking om vertrouwen op te wekken, but don’t overdo it, dat kan dan weer een tegenovergesteld effect hebben. Slim is om je klanten met betaalmethoden te laten betalen die zij kennen, waar ze een vertrouwd gevoel bij hebben. Kan je wat extra hulp gebruiken bij de optimalisatie van je betaal strategie? Neem dan contact op met een payment service provider Nederland. De consultants zijn experten in de sector en kunnen je wegwijs maken in het Nederlandse betaallandschap en de zaken die nodig zijn voor een geslaagd betaalgedeelte. 

Reacties