Redactie
16 augustus 2023 13:10
door Redactie
Categorie:
MKB-nieuws

Wat is voice search en hoe verandert het de zoekgewoonten?

Hoewel voice search al bestaat sinds 2011, is het pas de afgelopen jaren een essentieel onderdeel geworden van succesvolle online marketing. Voice search wordt nu dagelijks gebruikt door 41% van de volwassenen en 55% van de tieners. En daarmee verandert de komst van voice search niet alleen hoe we zoeken, maar ook algoritmes én hoe marketeers kijken naar zoekmachineoptimalisatie.

Maar wat is voice search nu eigenlijk?

Voice Search maakt het mogelijk om zoekopdrachten in Google uit te voeren door tegen je mobiel te praten in plaats van te typen. Door de microfoon aan te klikken of Google te openen, kun je dit doen in plaats van een toetsenbord of touchscreen te gebruiken

Bij spraakgestuurd zoeken ligt de nadruk meer op langere zoektermen en -zinnen, in tegenstelling tot tekstgestuurd zoeken, waarbij de nadruk meer ligt op kortere maar krachtigere zoektermen. Als we onze stem gebruiken om een zoekopdracht uit te voeren, zullen we daarnaast over het algemeen vaker daadwerkelijke vragen stellen. 

We zoeken op een ‘natuurlijkere’ manier

Denk aan dit voorbeeld, wanneer we op zoek zijn naar een vegetarisch restaurant in de buurt: wanneer je in Google een zoekopdracht zou typen om een restaurant in de buurt op te zoeken, zou je simpelweg ‘Vegetarisch restaurant in Amsterdam’ – of een andere stad intypen.

Met voice search zijn gebruikers geneigd om natuurlijker en conversationaler te spreken bij het stellen van vragen. In plaats van korte trefwoorden in te typen, stellen gebruikers nu volledige vragen zoals ze dat zouden doen in een gesprek met een vriend of vriendin, of hun voice assistent in dit geval: ‘wat is het beste restaurant in Amsterdam voor vegetarische gerechten?’

Volgens SEO bureau VDO wordt voice search gebruikt om zoekopdrachten uit te voeren op een meer conversationele, natuurlijke manier. Als gevolg daarvan moet je je website optimaliseren voor langere zoektermen en complexere zoekopdrachten. De kans dat je website wordt beantwoord is groter als je long-tail zoekwoorden gebruikt en gedetailleerde antwoorden geeft. 

Een fijnere zoekervaring bieden

Voice search is ontwikkeld om gebruikers van zoekmachines een fijnere ervaring te bieden. Daarom wordt het momenteel beschouwd als een van de belangrijkste trends in zoekmachine marketing. Omdat de traditionele manier van zoeken, waarbij het om tekst gaat, heel anders is dan voice search, wordt er op dit moment veel geïnvesteerd in technologieën die de radicaal nieuwe manier van zoeken ondersteunen.

Dit betekent dat websites, bloggers én content creators zich moeten aanpassen door de focus te verleggen naar het optimaliseren van content voor long-tail zoektermen en zinnen. Mensen zullen namelijk langere zoektermen gebruiken. 

Wil je zelf profiteren van voice search?

Je kunt meedoen aan deze trend, hiervoor kun (en moet) je rekening houden met een aantal zaken. Zorg er op zijn minst voor dat de informatie over je bedrijf compleet, consistent en accuraat is. Zo heb je een grotere kans dat het in de gesproken zoekresultaten van Google verschijnt. 

Zo is het een idee om website content te plaatsen die inspeelt op specifieke gebruikersvragen. Zorg er dan wel voor dat de vragen die bezoekers stellen, en de relevante antwoorden worden weergegeven in je teksten. Al met al is het een goed idee om deze vraag zo direct mogelijk te beantwoorden.

Nog een advies: Gebruik beschrijvende koppen en subkoppen om je website beter te organiseren en het voor spraakassistenten gemakkelijker te begrijpen en over te brengen.

De ontwikkeling van spraakgestuurd zoeken

De technologie achter spraakherkenning ontwikkelt zich voortdurend en wordt steeds nauwkeuriger en effectiever. Het is daarom cruciaal om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en je lokale SEO strategie aan te passen aan deze ontwikkelingen, omdat de technologie met betrekking tot spraakherkenning zich blijft ontwikkelen. 

Spraakassistenten zoals Siri en Google Voice Search zullen in staat zijn om zoekopdrachten van gebruikers beter te interpreteren naarmate de technologie zich verder ontwikkelt, wat zal resulteren in zoekresultaten die specifieker en relevanter zijn. 

Reacties