Sander Wijdemans
20 oktober 2023 16:45
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-nieuws

Weet jij wie je klanten zijn en hoe je die het beste benadert?

Het is voor een bedrijf belangrijk te weten wie de klanten zijn en hoe je die het beste benadert. Natuurlijk kun je proberen om dat zelf te bedenken. Maar de kans is groot dat je dan een belangrijke doelgroep over het hoofd ziet. En er bestaat een kans dat je wel je doelgroep kent, maar dat je die niet op de meest efficiënte manier benadert. In beide gevallen kan dat ertoe leiden dat je omzet laat liggen. Een expert kan je helpen om jouw klanten te analyseren en op die manier het beste resultaat te halen. Je kunt zo’n expert op basis van detachering in huis halen voor een diepgaand onderzoek.

Weet jij wie je klanten zijn en hoe je die het beste benadert

Know Your Costumers

Je klanten kennen, oftewel KYC toepassen, is heel belangrijk voor een bedrijf. Alleen dan kun je op een goede manier bepaalde marketing strategieën inzetten. Met KYC wordt dan ook niet bedoeld of je een adressenbestand kunt uitdraaien, maar wel dat je weet welk type mensen jouw doelgroep vormen. Zijn dat werkende moeders met kleine kinderen, alleenstaande mannen die van avontuurlijke vakanties houden of ouderen die op kleine schaal zorg nodig hebben. Daar zit nogal een verschil tussen. Zo benader je de ene doelgroep formeel en spreek je ze met u aan. Voor een andere doelgroep is een informele benadering en aanspreken met je de beste manier.

Omzet verhogen met kennis over je klanten

Natuurlijk wil je als ondernemer groeien en je omzet verbeteren. Daarom is het belangrijk te weten voor wie je het doet. Je kunt bij Etage 0 op basis van detachering vakmensen inhuren die je helpen bij het uitstippelen van een goede managementstrategie. Andersom kun je je als specialist inschrijven zodat er mooie opdrachten aan je kunnen worden aangeboden waar je je kennis en ervaring kunt inzetten om een ondernemer te helpen zijn bedrijf te laten floreren. Je doet dit door uitgebreid onderzoek te doen, bijvoorbeeld naar websitebezoek, moment van aankopen en het soort vragen dat aan de klantenservice wordt gesteld.  Je bevindingen verwerk je vervolgens in een actiepuntenplan voor je opdrachtgever.

Houd je marketing strategie regelmatig tegen het licht

De consumentenmarkt en ook de B2B markt is voortdurend in beweging. Als je eenmaal een marketing plan hebt opgesteld dan is het dus niet zo dat je vanaf dat moment niets meer hoeft te doen en achterover kunt leunen. Het is heel belangrijk om regelmatig te checken of te laten checken of jouw aanpak nog aansluit bij je beoogde klantenkring. Zo worden ook steeds meer ouderen handig met de computer. En er zijn uiteraard mensen die ouder worden maar die wel beschikken over computervaardigheden. Over pakweg 20 jaar zijn er nog maar weinig mensen die nooit achter een computer hebben gezeten of die niet weten hoe een smartphone werkt. Door hier tijdig op in te spelen kun je je klantenpotentieel zo ruim mogelijk houden.

Reacties