Redactie
4 mei 2023 10:00
door Redactie
Categorie:
MKB-nieuws

Zo trek je op een goede manier de aandacht van klanten

Hoeveel klanten jouw bedrijf heeft, is natuurlijk cruciaal voor het voortbestaan. Hoe meer goede klanten, hoe beter voor je bedrijf. Maar wat zijn nu echt de beste manieren om de aandacht van nieuwe, potentiële klanten te trekken? Hier eens goed over nadenken, kan jouw bedrijf heel veel opleveren. In dit artikel zetten we alvast wat tips voor het krijgen van de aandacht van nieuwe klanten op rijtje.

1. Bedenk goed wat jouw bedrijf uniek maakt

Nieuwe klanten vinden begint met bedenken wat jouw bedrijf echt jouw bedrijf maakt. Wat maakt het anders dan soortgelijke bedrijven? Mensen zullen niet zo gauw naar een nieuw bedrijf gaan als ze ergens anders dezelfde producten of diensten op eenzelfde soort manier kunnen krijgen. Dus bedenk goed waarom mensen vooral naar jouw bedrijf zouden moeten komen.

Gebruikt jouw voedselbedrijf, bijvoorbeeld, alleen maar lokale producten en leveranciers? Of doneert jouw bedrijf een gedeelte van de winst aan een goed doel? Laat het de klant weten. Niet alleen onderscheid je hiermee jouw bedrijf van anderen, maar je laat ook gelijk aan klanten zien dat je transparant bent met de communicatie. 

2. Zorg ervoor dat je de juiste klanten bereikt

Natuurlijk wil je het liefst zoveel mogelijk klanten binnenslepen. Maar niet iedereen zal van jouw producten of diensten gebruik kunnen maken. Het is daarom een goede stap om vooraf al te bedenken welke (nieuwe) soort klanten je wilt bereiken. 

Heb je bijvoorbeeld een vrouwenkledingzaak? Richt je marketing en reclame dan vooral op dames. Bedenk daarbij ook goed welke leeftijdscategorie en levensfase het beste bij jouw beoogde doelgroep past. Zo zullen jongere vrouwen misschien eerder voor de laatste trends gaan, terwijl vrouwen met een gezin en een baan vooral iets praktisch en comfortabel willen kunnen kopen. 

Omdat elke potentiële klant andere behoeftes zal hebben, is het een goed idee om te bedenken bij welke doelgroep jouw producten of diensten het beste passen. Je kunt daarom het beste met een klantenanalyse beginnen, voordat je jouw marketingcampagnes lanceert. 

3. Gebruik unieke reclameartikelen voor het vergroten van je naamsbekendheid

We kennen allemaal wel de flyers en posters die veel bedrijven gebruiken om reclame te maken voor hun producten of diensten. Natuurlijk zijn dit hele effectieve manieren om jouw bedrijf onder de aandacht te krijgen. Maar wil je er echt tussenuit springen? Kies dan voor wat uniekere reclameartikelen die voor zichtbaarheid en herkenbaarheid zorgen. En kies daarbij het liefste voor artikelen die goed bij de producten of diensten van jouw bedrijf passen. 

Een gratis tester kan al een heel goed reclameartikel zijn. Mocht u vooral diensten leveren, denk dan na over wat voor een soort reclameartikel het meest bij jouw diensten past. 

Een bruikbare pen, bijvoorbeeld, toont de naam van jouw bedrijf elke keer als een klant deze oppakt om iets op te schrijven. Een pen past perfect bij jouw bedrijf als je, bijvoorbeeld, tekstschrijver of marketeer bent. Of wat dacht je van een koekjesverpakking met reclame erop voor als je een catering- of bezorgbedrijf hebt? Dit is dan zeker een enorm unieke manier om jouw naamsbekendheid te vergroten. Unieke reclameartikelen maken de reclame wat persoonlijker en zullen daarom meer aandacht krijgen van potentiële klanten. 

4. Bereik je (nieuwe) klanten via meerdere kanalen

Niet iedere potentiële, nieuwe klant zal jouw bedrijf op dezelfde manier ontdekken. Sommige mensen zullen misschien jouw reclameposter langs de weg zien hangen, terwijl anderen je weer ontdekken via je website. Vooral online ontdekken mensen tegenwoordig steeds vaker nieuwe bedrijf voor producten of diensten waar ze specifiek naar op zoek zijn. 

Om goed op te vallen en de aandacht van klanten vast te houden, is het slim om op meerdere manieren bereikt te kunnen worden. Van het aanmaken van sociale mediakanalen, het oprichten van een website tot aan het zorgen voor een goed e-mailadres, zorg ervoor dat je bedrijf goed bereikbaar is. Hou ook alle online mediakanalen goed bij, zodat klanten altijd op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Door regelmatig te posten, kom je ook hoger op Google of andere ranglijsten van zoekmachines terecht. Mocht je dit bijhouden niet allemaal zelf willen doen, dan kan een online marketingbureau ook zeker een uitkomst bieden. 

Bereik meer klanten met een unieke aanpak

De belangrijkste manier om meer klanten te krijgen is door de unieke kanten van jouw bedrijf aan de juiste doelgroep te laten zien. Door deze unieke kanten extra te laten zien met reclameartikelen die extra opvallen en helemaal passen bij je producten of diensten en door de inzet van een goede (online) marketing via meerdere kanalen, zul je snel een aantal nieuwe klanten binnenhalen. 

Reacties