Sander Wijdemans
13 november 2020 09:13
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-nieuws

De ouderwetse sportwinkel verliest het van de (online) nieuwkomer

Onderzoek wijst uit dat Nederlanders vaker sporten dan ooit tevoren. Ook geven ze meer geld uit aan hun hobby. De ouderwetse sportwinkel profiteert hier echter nauwelijks van. Mensen geven namelijk niet zoveel om het merk of de kwaliteit.

De ouderwetse sportwinkel verliest het van de (online) nieuwkomer

Eenvoudig consumptiepatroon

Brancheorganisatie InRetail heeft onderzoek gedaan naar de consumptiepatronen van sporters. Het blijkt dat de klant bij lange na niet doet wat de sportwinkelier graag zou zien. Zo kiezen mensen bijvoorbeeld voor een normaal katoenen shirt voor het beoefenen van hun sport, in plaats van een vochtafdrijvend en technisch ontworpen shirt dat hier speciaal voor ontwikkeld is. Er zijn meer sporters bijgekomen, maar ook veel meer klanten die niet per se op zoek zijn naar dure kwalitatieve sportkleding. 

Groei van 27 procent

De traditionele sportwinkelier heeft te weinig aandacht voor dit nieuwe soort sporters. Dit zou een verklaring kunnen zijn voor het feit dat deze winkels amper geprofiteerd hebben van de grote omzettoename in de markt voor sportartikelen. Tussen 2016 en 2019 groeide de totale bestedingen met 27 procent tot een omzet van 341 miljoen euro. Wie profiteerden er van deze omzetstijging als de traditionele sportwinkels dat niet deden? Het waren vooral de online verkopers, merkzaken en goedkope nieuwkomers die van deze groei profiteerden. 

Decathlon opmerkelijk populair

Merkwinkels doen het goed, zoals winkels die alleen producten van Nike of Adidas verkopen. Wat extra opvallend is aan de uitkomsten van het onderzoek, is de prestaties van de relatieve nieuwkomer Decathlon. Waar in 2016 nog maar 10 procent van de consumenten hier de afgelopen jaren wel eens wat had gekocht, is dit in 2019 gegroeid tot 25 procent. De onderzoekers concluderen hieruit dat consumenten kennelijk minder waarde hechten aan merken dan gedacht, aangezien deze winkel vooral eigen merken verkoopt. 

Online ruime keuze

Waar de traditionele sportwinkelier ook de mist in gaat, is dat deze winkels zich voornamelijk richten op Nederlanders die lid zijn van een voetbalvereniging. De groei in omzet zit echter voornamelijk in artikelen voor wandelen, yoga, hardlopen en fitness. Cijfers van het sportplatform FITFORBEACH onderstrepen dit gegeven. Woordvoerder Sophie Bakker geeft aan dat mensen online makkelijker kunnen vinden wat ze zoeken. Van yogablokken tot een golfclub of keepershandschoenen in diverse prijsklassen. Hierdoor kunnen mensen ook laagdrempeliger eerst een sport uitproberen voordat ze er echt geld in steken. 

Lage prijzen

Op prijs gaat de ouderwetse sportwinkel het niet winnen van de onlinespelers, want ze hebben te maken met hogere overheadkosten. Om zich te kunnen onderscheiden moet de winkelier zich meer gaan verdiepen in de klant. Bijvoorbeeld door gedurende de ontwikkelende sportbehoeften de juiste ondersteuning te blijven bieden. Social media marketing kan helpen bij het verkrijgen van waardevolle data en inzichten.

Ook zijn er kansen in het organiseren van activiteiten. Bijvoorbeeld door de plaatselijke atletiekvereniging uit te nodigen om na sluitingstijd rustig te komen winkelen of door individuele sporters bij elkaar te brengen. De winkel kan dan bijvoorbeeld het startpunt zijn voor een wandel- of hardloopgroep.

Reacties