Redactie
13 juni 2023 09:31
door Redactie
Categorie:
MKB-nieuws

Geen naam, geen bekendheid. Maar vergeet je merkregistratie niet!

Veel ondernemers zien het investeren in marketing en reclame als belangrijk onderdeel bij het bouwen van een merk. Maar een merk is pas écht sterk, als het ook origineel is en kan blijven. Want je staat niet sterk als een ander jouw idee en / of naam zomaar kan kopiëren. Je stelt het onderscheidend vermogen van jouw merk veilig door een merkregistratie. Het is een relatief kleine investering die zich ruimschoots terugbetaalt, maar hiervan zijn veel MKB’ers zich niet bewust.

De sleutel tot succes in de huidige markt is het vermogen om je te kunnen onderscheiden van een ander. Originaliteit is namelijk belangrijker dan een concurrerende prijs. Logisch dus, dat ondernemers kopieer- en meeliftgedrag graag zo snel mogelijk beperken. Helaas is dit vaak moeilijker dan het in eerste instantie lijkt. Slechts 9% van de Nederlandse MKB’ers heeft hun originaliteit vastgelegd als Intellectueel Eigendom. Het overgrote deel laat belangrijke onderdelen voor juridische bescherming liggen, waardoor copycats zo goed als vrij spel hebben.

Geen merkregistratie maakt je kwetsbaar

Als je het nalaat een merkregistratie te regelen en je merk goed te beschermen dan is jouw positie erg kwetsbaar. Je kunt als ondernemer dus nog zó geïnvesteerd hebben in je goede naam, als je het nalaat jouw merk vast te leggen én goed te beschermen, is jouw positie erg kwetsbaar. Een sterk merk is een geregistreerd merk. En andersom!

Een merkregistratie: al vanaf 80 euro per jaar

De kosten van een merkregistratie vallen gelukkig erg mee. Ter illustratie: een merkregistratie in de Benelux (voor 3 klassen) kost je 800 euro. Je legt je merk vast voor een periode van 10 jaar. Het kost je dus maar 50 euro per jaar. Dat is verwaarloosbaar als je het vergelijkt met wat je gemiddeld aan marketing uitgeeft. Een merkregistratie levert je veel op, ook financieel. Want bedrijven met intellectuele eigendomsrechten zien hun rendement over het algemeen toenemen. Vooral MKB’ers hebben hier profijt van: zij zien de grootste omzetgroei wanneer ze ten minste één intellectueel eigendomsrecht bezitten. Een bedrijf met IE-rechten is meer waard in de ogen van investeerders en kopers. (bron: Rapport ‘Intellectual property rights and firm performance in the European Union’, EUIPO, februari 2021)

Hoe eerder een merkregistratie, hoe beter

Als je net begint met ondernemen, vraag je je waarschijnlijk af of je jouw merk nu al vast moet leggen. Hoe eerder je je merkregistratie regelt, hoe beter. Dit om te voorkomen dat een ander jouw plannen in de war schopt. Maar je wilt ook niet het gevaar lopen dat tijdens de merkaanvraag procedure blijkt dat je terug naar de tekentafel moet, omdat er al een te sterk gelijkend merk geregistreerd staat. Als je al veel kosten gemaakt hebt voor bijvoorbeeld marketing, design en inkoop is dat erg vervelend. De gemaakte kosten krijg je niet meer terug en je kunt weer opnieuw beginnen.

Een merkaanvraag is bovendien een mooie ‘toets’ voor jouw ambities en de merkpotentie. Je merk zal namelijk een tijdje gepubliceerd worden in het merkenregister voordat jouw merk geregistreerd wordt. Andere ondernemers mogen dan bezwaar maken. Daar kun je lering uit trekken: kun je verder met dit idee / op deze voet? Of verwacht je moeilijkheden en is het verstandig om je plannen aan te passen?

Naamsonderzoek

Laat altijd een naamsonderzoek uitvoeren voordat je jouw merkaanvraag indient. Met een naamsonderzoek beoordelen we de kans dat de overheidsinstantie jouw merkaanvraag accepteert. Wij verrichten voor iedere Benelux of EU-merkaanvraag een gratis identiek onderzoek omdat wij een naamsonderzoek zo belangrijk vinden.

Start direct jouw gratis naamsonderzoek

Vergeet niet je merk te bewaken

Een merkregistratie alleen is niet voldoende. Het is ook belangrijk om je merk te laten bewaken, zodat je tijdig bekend bent met mogelijke inbreukmakers en daar op tijd op kunt anticiperen.

Je merk inschrijven en bewaken is kortom een noodzakelijk één-tweetje. We bieden onze klanten, na hun merkregistratie, daarom één jaar kosteloos merkbewaking aan.Na dit jaar betaal je een vast bedrag per maand: voor een Benelux-merk regelen we de merkbewaking al voor je vanaf € 9,16 per maand.

Meer weten over merkregistratie?

Benieuwd waar je in jouw situatie goed aan doet? Neem gerust contact met ons op voor een eerlijk en vrijblijvend advies. Neem contact op.

Reacties