Sander Wijdemans
25 september 2019 18:00
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-nieuws

Het kiezen van een zakelijke energieaanbieder

Tenzij er sprake is van een overkoepelend verzamelgebouw waarin meerdere verschillende bedrijven een eigen plekje hebben is de kans groot dat ondernemingen zelf verantwoordelijk zijn voor het regelen van contracten met een energieleverancier. Talloze bedrijven kiezen er in dat geval – voornamelijk uit gemak voor – om gewoon stroom en eventueel gas af te nemen bij het energiebedrijf waarvan men al langer klant is. En dat is jammer, want daardoor worden fikse jaarlijkse kostenbesparingen gemist die kunnen variëren van enkele honderden tot meer dan duizend euro’s. Het loont daarom zeker de moeite om in ieder geval één keer per jaar te checken of het huidige energiecontract wellicht bij een andere aanbieder vernieuwd kan worden.

Bepaal de energievraag

Om ervoor te zorgen dat vraag en aanbod optimaal op elkaar worden afgestemd, zodat het beste energiecontract tegen de scherpste prijs in de wacht kan worden gesleept, is het belangrijk dat er eerst een goed beeld is van de specifieke energiebehoefte in de onderneming. Hoeveel kilowatt stroom wordt er gemiddeld op jaarbasis afgenomen en betreft het in dat geval reguliere (grijze) stroom of is (of wordt) bewust de switch naar groene stroom gemaakt om daarmee bij te dragen aan een duurzamere bedrijfsvoering?

Fluctuerende prijzen

De hoogte van de energieprijzen zijn afhankelijk van meerdere factoren. Uiteraard spelen marktontwikkelingen op het gebied van brandstoffen daarbij een belangrijke rol, omdat veel energie in Nederland nog steeds met behulp van kolen en gas wordt opgewekt. Maar een energiebedrijf kan ook besluiten om haar tarief voor elektriciteit en gas tijdelijk fors te verlagen voor het werven van nieuwe klanten. Het gaat in dat geval om tijdelijke acties, die op onregelmatige momenten in het jaar plaatsvinden. Hierdoor is het dan ook goed mogelijk dat energiebedrijf A bijvoorbeeld in januari het goedkoopst is, terwijl energiebedrijf B die positie in februari overneemt als de actie van bedrijf A is afgelopen. Overigens is zomaar blindelings voor de goedkoopste aanbieder kiezen sowieso onverstandig. Een laag tarief betekent meestal ook dat de geboden service van een beperkte kwaliteit is. Als een onderneming voor het vlekkeloos uit kunnen voeren van haar werkzaamheden in hoge mate afhankelijk is van perfecte serviceverlening op het vlak van stroom en/of gas, zodat bijvoorbeeld de ontvangst van mobiele betalingen geen gevaar oploopt, dan zou het wellicht verstandiger kunnen zijn om een energieleverancier in een ietwat hoger prijssegment te kiezen.

Profiteer van de concurrentiestrijd

De energiemarkt is prijstechnisch dus volop in beweging. Wie regelmatig van speciale aanbiedingen en de bijbehorende lage tarieven wil profiteren, doet er dan ook goed aan om geen langdurige contracten met een energiebedrijf af te sluiten. Probeer de maximale contractperiode altijd te beperken tot 1 jaar, zodat er – indien gewenst – snel van aanbieder geswitcht kan worden en zo het maximale voordeel kan worden bereikt. De kans is overigens groot dat ondernemers die een overstap naar een ander energiebedrijf in gang zetten vervolgens van hun huidige aanbieder een telefonische tegenaanbod ontvangen met als doel om de klant binnenboord te kunnen houden. Met een beetje geluk is het huidige energiebedrijf in dat geval zelfs bereid om de deal van de nieuwe aanbieder te matchen, zodat ook in het nieuwe contractjaar van aangenaam lage tarieven geprofiteerd kan worden zonder dat een daadwerkelijke overstap noodzakelijk is.

Reacties